Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at en stigning i klager over misbrug ved konkurrencer og gavetilbud på nettet fører til politianmeldelser fra Forbrugerombudsmanden.

Internettet vrimler med tilbud om at deltage i konkurrencer, gratis prøvepakker og næsten gratis gaver. Som regel er tilbuddene betingede af, at folk klikker ja til, at de kan få reklamemails eller opringninger fra virksomheder.

Men det er ikke altid let for forbrugerne at opdage, at de også tegner et abonnement eller et klubmedlemskab, og da forbrugeren ofte skal betale for portoen for at få gaven eller prøvepakken, kan firmaerne efterfølgende bruge kreditkortoplysningerne til at trække penge til abonnementer og medlemskaber.

Forbrugerombudsmanden har netop sendt sin første politianmeldelse af en virksomhed, som lokker med præmier i internetkonkurrencer, afsted. Samtidig vil Forbrugerombudsmanden prøve flere sager af hos domstolene.

Både Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet får flere og flere henvendelser fra frustrerede forrbrugere, der føler sig ramt af uigennemsigtige betingelser eller er blevet vildledt af lyssky firmaer, siger Forbrugerrådets jurist, Anette Høyrup, der arbejder med online markedsføring og persondatabeskyttelse, til Jyllands-Posten (Jyllands-Posten p. 18-19).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club