Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Forbrugerombudsmanden vil med et sæt nye retningslinjer sikre gennemsigtighed og troværdighed omkring brugeranmeldelser.

Det er en fordel for forbrugerne at kunne dele deres oplevelser med produkter og erhvervsdrivende med hinanden. Men det kræver, at man kan have tillid til brugeranmeldelser.

Forbrugerombudsmanden offentliggør i dag nogle retningslinjer, der skal gøre brugeranmeldelserne mere troværdige.

De ser sådan ud:

  • onlinetjenesten er ikke bare forpligtet til at fjerne ulovlige eller falske anmeldelser hurtigst muligt. Den skal også tage særlige skridt i gentagelsestilfælde for at sikre sig mod lignende krænkelser
  • erhvervsdrivende må gerne opfordre forbrugere til at indgive en anmeldelse. Men det skal tydeligt fremgå af den offentliggjorte anmeldelse, hvis forbrugeren har fået penge eller en anden belønning for det
  • onlinetjenesterne skal offentliggøre alle modtagne anmeldelser om en erhvervsdrivende, uanset om de er positive eller negative
  • anmeldelserne skal offentliggøres hurtigst muligt og inden for den samme frist
  • onlinetjenesterne må ikke forskelsbehandle anmeldelser ud fra, om de har en samarbejdsaftale med den pågældende erhvervsdrivende eller ikke
  • en onlinetjenestens logo eller mærke må ikke give forbrugerne indtryk af, at erhvervsdrivende, der benytter sig heraf, af den grund er sikrere at handle hos eller overholder lovgivningen, medmindre onlinetjenesten fører en effektiv kontrol med det
  • onlinetjenesten skal behandle klager fra en virksomhed eller en forbruger hurtigst muligt, og såvel forbrugeren som den erhvervsdrivende har altid ret til at kommentere en offentliggjort anmeldelse.

Baggrunden for de nye retningslinjer er ifølge konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen:

”Der har hidtil ikke været regler for brugeranmeldelser på nettet, og onlinetjenesterne er på flere områder vidt forskellige. Jeg er glad for, at både forbrugernes og erhvervslivets organisationer bakker op om mindstekravene i de nye retningslinjer. Det kommer både forbrugere og de erhvervsdrivende til gode, at der bliver skabt mere gennemsigtighed og klarhed om kravene.”

Retningslinjerne er blevet til i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk samt Dansk Erhverv, Danske Medier, FDIH og DI Handel.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club