Forbrugerrådet Tænk har anmeldt SAS for ’grov greenwashing’

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

“Man skulle næsten tro, at det var satire,” siger Forbrugerrådet Tænks direktør, Winni Grosbøll.

Ved at tage ti miljøbevidste skridt, kan man som SAS-kunde opnå titlen som conscious travler. Det betyder, at man bliver belønnet med bonuspoint. Det skriver Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse, hvor de samtidig annoncerer, at de har politianmeldt SAS til Forbrugerombudsmanden.

De ti miljøbevidste skridt som en forbruger kan tage er bl.a. at se en reklamevideo om fremtidens luftfart, tilføje en valgfri mængde biobrændstof ved sin næste flyvning eller købe miljøbevidste produkter i shoppen. Ifølge Forbrugerrådet Tænk er de produkter man kan købe for at tage et miljøbevidst skridt hverken miljømærket eller mindre miljøbelastende end andre lignende produkter.

Forbrugerrådet Tænk kalder det ikke bare greenwashing, men grov greenwashing og direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll, siger endvidere:

”Man skulle næsten tro, at det var satire, når SAS belønner deres kunder for at tage såkaldte miljøbevidste skridt, som fx at se en video, for herefter at tildele dem bonuspoint til at kunne flyve endnu mere.”