Ford: Krisen var en velsignelse for den digitale udvikling

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Krisen har ændret tilgangen til markedsføring og det får konsekvenser for samarbejdet med både medier og bureauer, siger en af Fords øverste marketing-chefer.

Den amerikanske bilindustri har været meget hårdt ramt af den økonomiske krise. Men det betyder ikke, at alt er noget skidt.

F.eks. mener Ford’s vice president for global marketing, Jim Farley, at krisen har været god for bilmarkedsføring – specielt hvad angår den digitale udvikling.

“Hvis økonomien ikke var faldet, som den gjorde, havde vi fortsat på autopiloten og havde ikke eksperimenteret, som vi gjorde,” fortalte han tilhørerne ved Advertising Age’s digitale konference i går.

Han mener, at eksperimenterne har ført til, hvad han kalder en demokratisering af marketing, hvilket han karakteriserer som den vigtigste transformation. Ford har været en stor fortaler for at overlade brandet til forbrugerne.

“Jeg kan fortælle en historie på tv på 15 sekunder, men jeg vil have forbrugerne til at fortælle vores historie, og det er hvad digitaliseringen har lært os: hvordan vi kan fortjene troværdighed hos forbrugerne, sagde Jim Farley.

Denne erkendelse får også konsekvenser for Fords samarbejde med både medier og bureauer.

Den klassiske model har været at gå tungt ud i traditionelle medier, når bilerne er ankommet til forhandlerne. Jim Farley afskriver ikke brugen af traditionelle medier, men mere fokus flytter over på, hvad han kalder for “post-launch”.

“Vi skal allokere ressourcer både digitalt og sociale medier, fordi disse ændrer indholdet og dialogen omkring produktet efter lanceringen. Det er meget mere håndterligt og påvirker hvordan vi bygger produktet,” sagde Jim Farley.

Derfor skal et bureau også tænke anderledes.

“Det handler om personer – ikke et website eller en kanal. Jeg er ikke interesseret i reklame på en lille boks, fordi det vigtige er, hvad der er i boksen – ikke boksen i sig selv eller hvor den er”, sagde Jim Farley.

Kilde: AdAge