Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

At virksomhedsambassadører poserer med produkter på sociale medier uden at sætte et tydeligt reklameskilt på er reklame. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Ford, mens ambassadørerne slipper med en advarsel.

Markedsføringsloven er klar: En reklame skal fremstå som en reklame uanset form og platform. Og så alligevel, for må man ikke som blogger eller ambassadør omtale eller vise et produkt uden partout at skulle hæfte et reklameskilt på?

Nej, mener Forbrugerombudsmanden, ikke hvis omtalen er foranlediget af den pågældende virksomhed. På den baggrund har forbrugernes vagthund netop politianmeldt Ford Motor Company, der siden 2013 har ladet 11 kendte mennesker bringe i alt 65 opslag på Instagram.

De 11 Ford-ambassadører har mellem 1.152 og 70.600 følgere, og for dem har det ikke været tilstrækkeligt tydeligt, at der var tale om indhold, som ambassadørerne blev betalt for at bringe.

Meldingen fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er derfor klar:

“Det skal altid være klart for os, om der er tale om reklame. Det gælder også på de sociale medier. Det er ikke tilstrækkeligt, at opslagene bærer et hashtag med produktets eller virksomhedens navn. De 65 opslag fremstod ikke tydeligt som reklame, og derfor har jeg politianmeldt Ford Motor Company,” siger hun ifølge en pressemeddelelse.

Ford vurderer selv, at det har været tydeligt for Instagram-brugerne, at der var tale om reklame, da opslagene var markeret med eksempelvis #ford- danmark, #ford og @forddanmark. Det er Forbrugerombudsmanden imidlertid ikke enig i – det burde med ord som ”reklame”, ”annonce” og ”sponsoreret indlæg” fremgå, at Ford var den egentlige afsender.

Forbrugerombudsmanden har ikke politianmeldt de 11 ambassadører, som slipper med et brev om, at det kan være strafbart at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame. Og det gør man, når man har indgået aftale med en virksomhed om omtale af et produkt og undlader at gøre klart opmærksom på det.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club