Den danske marketingverden er bange for at tage de store følelser i brug, skrev Hanne Feldthus på et tidspunkt i en klumme på Bureaubiz.
Det kan man ikke sige, at Ford er i en ny satsning, hvor man sammen med Very, Mindshare og Be On har lanceret en kort-film, der handler om en familie i opbrud.
Den 16 min. lange film skildrer et hverdagsdrama om en skilsmisse i en familie med to børn, og afsættet er bl.a. at skilsmisse-tallet med tæt på 20.000 sidste år er rekordstort.
Men skal man tale om purpose-marketing, så er det ikke nødvendigvis den høje skilsmisse-rate, Ford vil gøre noget ved. I stedet taler Ford i en pressemeddelelse om at udfordre reklametænkningen i Danmark. Og det glansbillede, ”som bilreklamer typisk maler af den lykkelige familie på vej mod nye eventyr.”
“Ford Danmark ønsker at udfordre måden at tænke og opleve reklamer på. Vi vil gerne engagere forbrugerne på en anderledes måde ved at tale til deres følelser i øjenhøjde med virkeligheden – både de positive og de negative,” siger Kristine Dam Jensen, Marketing & Communications Supervisor for Ford.
Her er en teaser for filmen – den kan ses i fuld længde nederst.
https://www.youtube.com/watch?v=jEn2EY_Gb6E
Filmen skal desuden ses i forlængelse af tidligere anderledes film inden for konceptet ”Success against all odds”.
Filmen er et ambitiøst projekt, hvor man har hyret instruktøren Daniel Kragh Jacobsen, og han har udforsket, hvordan man får hverdagen til at hænge sammen, når det liv, man kender, smuldrer.
Peder Pedersen (Gramsespektrum), Laura Bach (Rita, Sandheden om mænd, Den som dræber), Bebiane Ivalo Kreutzmann (Tidsrejsen, Lærkevej, Dicte) og Pelle Falk Krusbæk (Juleønsket, Rita) indtager rollerne i kortfilmen. Peder Pedersen, der også er kendt som musikproducer, har stået for filmens lydbillede.
Der optræder selvfølgelig Ford-biler i filmen uden at brandet som sådan er synligt. Men bilen er et sted, hvor vi mødes meget og vender hverdagens udfordringer, som det anføres fra Fords side.
”Helt grundlæggende vil vi gerne vise, at vi godt forstår, at virkeligheden og familier kan se meget anderledes ud end de glansbilleder, man ser i mange film. Så har det handlet om at finde situationer, hvor man kan finde noget genkendelse i forhold til ens eget liv, og her valgte vi skilsmissen, fordi vi mener, at bilen kan passes relevant ind her. En skilsmisse rummer jo rigtig meget med at hente og bringe,” siger Lene Dahlquist, der er Communications og Public Affairs Manager og fortsætter:
”Samtidig vil vi også gerne fortælle, at vi ikke er bange for at tale om store følelser.”
Hun karakteriserer det som et langsigtet brandingprojekt, og man er ganske godt tilfreds med resultatet af de første film under ”Success against all odds konceptet.”
”Vi oplever meget engagement på de sociale medier, og det er det, vi gerne vil opnå,” siger Lene Dahlquist.
https://www.youtube.com/watch?v=5sd7CPtGhKY