Kriseåret 2009 begyndte i splittelsens tegn, da Trendanalyse 2009 og Trends 09 i januar begge gik ud med de store annoncørers forventninger til det kommende års mediaforbrug.
TNS Gallup og Huset Markedsføring havde hidtil kørt parløb i tilsammen godt 20 år (med en enkelt kortvarig afbrydelse9, men gik hver sin vej – og fandt nye legekammerater: Mindshare blev Gallups samarbejdspartner, med Mediawatch som mediepartner, og Markedsføring fandt Megafon til at fortsætte analysearbejdet.
Nu har DRRB (som Mindshare er medlem af) og Dansk Annoncørforening – sammen med Dagligvareleverandørerne – sluttet sig til Huset Markedsførings analyse.
Over for Markedsføring håber Bjørn Karsholt, direktør i DRRB, at kunne “bidrage med reklame- og mediebureauernes forventninger”, mens Dansk Annoncørforenings direktør, Otto B. Christiansen, finder det “lykkeligt, at vi ikke længere skal operere med 3-4 forskellige analyser, men (…) koncentrere os om én, der taler på vegne af hele branchen”.
Lige nu ser det håb dog ud til at være mere fromt end realistisk. Hos Mindshare siger adm. direktør, Martin Rasmussen:
“Otto B. Christiansen ved udmærket godt, at vi fortsætter og kommer med en Trendanalyse 2010. Der er ingen forskel i forhold til sidste år. Og jeg ved ikke lige, hvad DRRB vil bidrage med – vores fokus er udelukkende annoncørerne. Reklamebureauernes forventninger er helt uinteressante, og mediebureauernes udtrykker jo deres forventninger på baggrund af deres kunder.”
Martin Rasmussen karakteriserer det som synd, hvis det analysearbejde, som Gallup har leveret i over 20 år, skal stoppe.
“Gallup repræsenterer ikke bare erfaringen, men også kompetencen. Den række af analyser fortsætter sammen med Mindshare. Nogle skal gennemføre analysen, nogle skal betale gildet, og nogle skal offentliggøre det,” siger Martin Rasmussen.
Og det er Mediawatch, der offentliggør det?
“Det har vi ikke lagt os fast på endnu,” siger Martin Rasmussen.
Efter hvad Bureaubiz erfarer, var striden mellem Huset Markedsføring og TNS Gallup reelt en uenighed mellem daværende direktør i Markedsføring, Christian Bjerring, og Gallup. Med hans fratræden i slutningen af sidste år burde vejen være banet for en genforening.
Hos TNS Gallup siger direktør for media-afdelingen, Morten Kromann-Larsen:
“Det var ganske enkelt økonomien, der skilte parterne i sin tid. Men vi har ikke uoverensstemmelser med nogen og vil gerne samarbejde med de organisationer, der måtte ønske det. Vi har et godt samarbejde med Mindshare, der har inspireret os til nye ting, samtidig med den centrale del af konceptet i analysen fastholdes – for fortsat at trække de historiske linjer.”
Med Dansk Annoncørforening i samarbejde med Huset Markedsføring bliver der i al fald én trendanalyse mindre næste gang – nemlig dén, som annoncørforeningen selv stod for.
“Vi vil atter opleve et efterår, hvor marketingchefer får stillet stort set de samme spørgmål i flere omgange. Og fra min side går ét spørgsmål igen: Hvor mange trendanalyser har vi brug for? Vi inviterer også gerne til samarbejde, og min udtalelse om at koncentrere sig én analyse fra hele branchen skal lige så meget ses som en spådom: Næste år bliver det sidste med to trendanalyser,” siger Otto B. Christiansen.