Fornem amerikansk hæder til dansk Gnavpot

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

DMA 2011: Novozymes kampagnen Old Grumpy skabt af Klausen + Partners gjorde det forrygende, da den ikke bare vandt guld men også publikums hjerter. Danmark markerede sig sig som det land, der i forhold til sin størrelse, gik hjem med flest priser.

De 100 danskere, der var med til at hylde vinderne i Direct Marketing-konkurrencen, Echo Award, løb med hele opmærksomheden ved den amerikanske prisuddeling.

Både fordi Danmark er det land, der forholdsmæssigt får flest priser, men også fordi den danske delegation udgør den største udenlandske gruppe.

Det imponerede den amerikanske toastmaster og stand-up komiker Greg Proops, som gennem hele showet og prisuddelingen kom med hentydninger til Danmark, hvor han bl.a. nævnte den danske velfærdsmodel samt at danskerne er det lykkeligste folk i verden.

Klausen & Partners var nok det lykkeligste danske bureau i går aftes, da prisuddelingen i Boston var færdig. Deres kampagne for Novozymes, Old Grumpy, vandt både Guld og deltagernes hjerter i form af den ny indstiftede Publikumspris. Her var de udvalgt til at konkurrere mod tre andre kampagner om konference-deltagernes gunst.

Direktør Jeppe Berggreen fra Klausen & Partners er naturligvis glad og stolt:

“Jeg havde ikke regnet med Guld, men håbet på det. Det er skønt at have modige kunder, det skaber resultater”.

Novozymes kampagnen vandt tidligere på året Direct Marketing prisen, som de ikke tidligere har deltaget i:

“Det er første gang Novozymes laver en dialogkampagne. Når vi gør det, så gør vi det rigtigt”, sagde en glad Henrik Brask, der er Global Communication Manager hos Novozymes, i går aftes inden han hastede videre til afterparty.

Relationshuset/Gekko var lige som de andre år blandt medaljeindehaverne. I år blev det til 1 Sølv og 2 Bronze, men ingen guld, som de fik hele to af sidste år, hvor medaljehøsten i det hele taget var helt ekstra-ordinær med hele 3 af guld, 5 af sølv og 1 af bronze.

Finn Overgaard, direktør i RelationshusetGekko, var du skuffet over, at I ikke fik Guld med hjem i år?

“Nej, det er helt exceptionelt, når vi får guld. Jeg synes det er flot, at de danske bureauer står for hele 12 procent af priserne. Det er jeg stolt af”.

Vinderlisten gav desuden plads til nogle mindre normale deltagere i DM-konkurrencer blandt de danske bureauer. Bates Y&R samt det free-lance baserede silkeborg-bureau Brandstifter fik begge sølv med hjem. 

I øvrigt blev Ogilvy Worldwide det mest vindende bureau i hele Echo Awards. Ud af 100 priser, nappede de 14 af dem.

Her er en oversigt over de ni danske priser:

  • Guld samt Publikumsprisen: Klausen + Partners for Old Grumpy for Novozymes.
  • Sølv: RelationshusetGekko for Ikano Bank med kampagnen: Index 231 = Resultat af optimeret salgsbrev
  • Sølv: Bates Y&R for Rådet for Sikker Trafik med kampagnen: To håndværkere uden sele
  • Sølv: Brandstifter for Hærens Søoperative Kommando med kampagnen: Stop olien
  • Sølv: Hjaltelin, Stahl & Co for Læger Uden Grænser med kampagnen: Donér din status til Læger uden Grænser
  • Sølv: Dialog Factory for e-nettet med kampagnen: Prismodellen er forældet
  • Bronze: RelationshusetGekko for Forsvarets Rekruttering med kampagnen: Uddannelsestesten.
  • Bronze: RelationshusetGekko for Falck Danmark med kampagnen: Falsk alarm
  • Bronze: OgilvyOne for Telia med kampagnen: Service der sælger