Forsman & Bodenfors: Godt arbejdsmiljø vinder priser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

På Creative Circles fagdag: Creative Works fortalte Forsman & Bodenfors’ partner, danske Kim Cramer, om hvordan bureauet arbejder. Bliv inspireret og læs med.

Bureauet har vundet over 100 løver og 6 grand prix’er ved Cannes Lions. Det kræver selvfølgelig talent og hårdt arbejde. Men mest af alt kræver det et godt arbejdsmiljø.

Vi taler om det 300 mand store bureau, Forsman& Bodenfors, som bl.a. står bag Volvo Trucks’ Live Series og dermed The Epic Split.

Og den, der fortæller, at arbejdsmiljøet er altafgørende, er danskeren Kim Cramer, der er partner på det svenske bureau.

Det sker på Creative Circles fagdag, Creative Works, hvor omkring 250 deltagere lytter interesseret til, hvordan man arbejder på Sveriges stærkeste bureaubrand.

”Jeg er bevidst om, at for at kunne lave et godt arbejde, er det omgivelserne, der betyder noget. Hvis jeg befinder mig i gode omgivelser hvor jeg har indflydelse og hvor mennesker lytter til mig, kan jeg være den bedste udgave af mig selv,” siger Kim Cramer på en anelse rustent dansk. I hvert fald, kan man godt høre, at han har opholdt sig på det svenske bureau i 22 år.

Modsætningen til at befinde sig godt, er ifølge Kim Cramer, hvis man som menneske skal passe sig ind model:

”Så laver jeg lortearbejde.”

Nøgleordet er ansvar
”Har vi så en guideline for at skabe et godt arbejdsmiljø”, spørger Kim Cramer og svarer selv:

”Nej, vi bruger i stedet ordet ANSVAR. Alle bestemmer, ligesom når man driver sin egen virksomhed. Vi har ikke noget hierarki i den kreative afdeling. Altså ingen kreative chefer i modsætning til 99 procent af andre store bureauer.

I den traditionelle trekant med chefen i toppen og de menige i bunden, bruger man en masse tid på at tjekke. Vi har vendt den på hovedet, hvor vores CEO Erik (Sollenberg, red.) er i bunden. Han er næsten aldrig med i udførelsen af en kampagne, men han er altid meget interesseret i at høre, hvad du går og laver – uden at være bosset.

Vi har nemlig kun een boss: Det er opgaven.

Hvordan sikrer vi så en høj kvalitet i vores arbejde, spørger Kim Cramer og svarer naturligvis selv igen på spørgsmålet:

”Vi har forskellige modeller. Vi har et kerneteam på hver opgave, f.eks. bestående af en AD, en tekstforfatter, en account director og en planner. Disse 3-5 personer kører en slags parallelvirksomhed. De føler et ansvar og kender kunden godt. Så godt, at de kan forklare, hvor kundens forretning er om 5 år.”

Bureauet har også GULVET, som Kim Cramer kalder for deres sikkerhedsnet.

“Her præsenterer vi alle vores ideer, manus og koncepter, altså enhver fase i et projekt og det forventes, at de andre på bureauet giver feedback. Det supportsystem gør, at jeg kan lykkes med mere end 100 procent, fordi jeg bliver bakket op.”

Siger nej til de bedste assholes
”Når vi ansætter, kigger vi efter folk, der ikke venter på hvad de skal lave. De skal være entreprenører. Men fremfor alt: De skal kunne lide gruppearbejde for det ligger fast forankret i den svenske folkesjæl.

Hvis de har for stort et ego til at lave gruppearbejde, så vil vi ikke ansætte dem uanset, om de er bedste assholes i hele verden,” siger Kim Cramer og man fornemmer, at han selv lige har skullet vænne sig til arbejdsformen med gruppearebjde, men at han samtidig erkender, at det er en arbejdsform, der virker.

Konceptet med gruppearbejde fungerer således, at man skifter team afhængig af opgave og hvem der har tid. Det har den fordel ifølge Kim Cramer, at det skaber erfaring og selvtillid; giver mange meninger, og at det ikke skaber konkurrence mellem de forskellige teams.

Men gruppearbejde kan være hårdt, erkender Kim Cramer, også på den måde, at man hele tiden skifter teams.

”Men vi holder fast, selvom det er besværligt, især det med at skifte mellem teams. Fordelen er, at vi lader prestige blive hjemme og det forventes, at du viser halvfærdige ideer, selvom det kan være skræmmende og ubehageligt, også fordi alle jo gerne vil vise, hvor dygtige, de er. Til gengæld er der altid god opbakning til dine ideer, og ingen synes du er en idiot, fordi du kommer med en dårlig ide, eller går i stå midt i processen.”

Uenigheder løses ved at lade mange deltage
Selvfølgelig opstår der uenigheder om ideer og i hvilken retning man skal gå. Det løser man ved at invitere en masse mennesker ind og præsentere for mulighederne. Så opstår der som regel en vild diskussion, siger Kim Cramer og i sidste ende efter input, tager teamet selv den endelige beslutning.

Kim Cramer blev stillet spørgsmålet fra salen om Forsman & Bodenfors har konkrete kreative metoder? Det havde de ikke, sagde Kim Cramer og fortalte så, hvordan de arbejder:

”Vi er dårlige til at inspirere os selv ved at tage ud sammen. Vi gør det, at vi skaber war-rooms, hvor teamet lukker sig inde og skriver en masse og tegner og tapetserer værelset med ideer. Engang imellem hiver vi folk ind udefra for at blive inspireret”.

Creative Works er den faglige dag, der ligger forud for CCA17 – Creative Circle Awards, der finder sted fredag den 19. maj. Du kan købe billetter her