Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Bureauet er blevet fordoblet på blot tre år, og samtidig investerer man i at give plads til medarbejdernes hobbyprojekter.

Fantastisk! Sund forretningsmodel + glade medarbejdere rocks. Håber I kan holde fast og blive ved med at udleve principperne!

Således lød en kommentar, da Bureaubiz sidste år omtalte Verticas regnskab, hvor adm. dir. Jeppe Hansen fortalte om bestræbelserne på at holde fast på medarbejderne og overskudsdelingen, hvor medarbejderne får 10 pct. af overskuddet.

Og Vertica har holdt fast. Godt nok er overskuddet ikke vokset – men det hænger sammen med, at der er kommet ganske mange flere medarbejdere. så aktiviteten er steget flot – bureauet er blevet dobbelt så stort på tre år – og bundlinjen er fortsat på et højt niveau – også efter udbetaling af overskudsdeling.

De mange nye medarbejdere skyldes en oprustning på kompetencesiden, hvor de mobile platforme for alvor har vundet indpas i Verticas leverancer, herunder også native udviklede apps til iPhone, iPad, Windows Phone og Android. Samtidig har Vertica styrket sine kompetencer inden for UX og design og som følge deraf budt 12 nye medarbejdere velkommen.

Det betyder, at bureauet nu har rundet 50 medarbejdere. Men til trods for det øgede medarbejderantal er den flade ledelsesstruktur uden mellemledere og en kultur baseret på fuld åbenhed og tillid til alle medarbejdere intakt.

“Innovation er en vigtig del af vores kultur. Det skal være sjovt at gå på arbejde, og der skal være plads til at vores medarbejdere kan udfolde sig kreativt og prøve de skæve ideer af,” siger Jeppe Hansen.

Som noget nyt har Vertica derfor afholdt Innovation Camp i 2013, hvor medarbejderne i teams arbejdede på egne projekter i fire dage. Det var en succes, som bliver gentaget i 2014. Derudover afholder Vertica løbende ”Coding After Hours”, hvor det igen er medarbejdernes interesser og hobbyprojekter, der er i fokus.

“Faktisk er der kommet to datterselskaber til Vertica ud af medarbejdernes hobbyprojekter. uCommerce som er en e-handelsplatform bygget på Umbraco, og testværktøjet Blue Eye Webtest. 2013 blev året, hvor uCommerce har fået egen investor og er flyttet væk fra Vertica,” fortæller Jeppe Hansen.

Han hæfter sig desuden ved, at bureauets resultat er leveret i et år, hvor man har afholdt flytteomkostninger til nye adresser i både Aarhus og København.

“2013 har været et rigtig godt år for Vertica. Vi har lanceret en række e-handelsprojekter for nye og gamle kunder, og det ser ud til at fortsætte i 2014, hvor bl.a. flere af vores B2B-kunder satser på at gøre e-handel til en central del af deres forretning,” siger Jeppe Hansen.

Nøgletal for Vertica

  • Bruttoavance 48,0 mio. kr. +20,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 960.000 kr. -8,6 pct.
  • Lønandel 61 (58,6)
  • Resultat af primær drift +9,149 mio. kr. -0,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev