Fra vor egen verden: Imageanalyse har vokseværk

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Antallet af besvarelser er steget markant, og analysen er nu en af de største blandt danske marketingansvarlige.

MyResearch har afsluttet indsamlingen af data til den årlige MyImage analyse over bureauer, som firmaet står bag sammen med Bureaubiz.

Resultatet er blevet en markant vækst på antal besvarelser. Helt nøjagtig har 385 marketingansvarlige gennemført spørgeskemaet og det er 39 pct. flere end sidste år. Med det antal er analysen en af de største blandt marketingchefer.

Bedømt på marketingbudget repræsenterer de 385 marketingansvarlige et samlet forbrug på 14,4 mia. kr. Sidste år var dette tal på 9,1 mia. kr.

Det samlede danske reklameforbrug er i henhold til opgørelsen fra Dansk Oplagskontrol på lidt under 25 mia. kr.

Svarprocenten er også steget lidt. Den er nu 26 pct. mod 25 sidste år.

“Jeg tolker udviklingen således, at MyImage analysen har etableret sig som et referencepunkt for virksomhedernes bedømmelse af bureauerne,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

På et enkelt punkt er analysen dog blevet lidt mindre. Der er lidt færre bureauer med til bedømmelse, og web-bureauerne bliver kun bedømt på kendskab – ikke på de kvalitative parametre.

“Det er et spørgsmål om at finde en balance mellem at få så mange som muligt med og at undgå at spørgeskemaet bliver for stort,” siger Mogens Østergaard.

MyResearch skal nu i gang med at bearbejde data. Resultaterne ventes offentliggjort medio januar.