Frankly vil være mere end et digitalt bureau

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs her, hvad bureauet vil fokusere på samtidig med, at man har et mål om at øge omsætningen med omkring 60%. Der er også igangsat et glidende generationsskifte.

I december meldte det digitale bureau Frankly ud, at man har ansat tidligere kommunikationsdirektør for Mærsk og senest brand direktør hos amerikanske GE, Klavs Valskov.

Udmeldingen om at han blev partner betyder faktisk mere for bureauets fremtidige fokus og forretningsstrategi end man umiddelbart kunne ane.

London-afdeling og flere seniorkræfter løfter bureauet op
For det første betyder ansættelsen af Klavs Valskov, at bureauet får fodfæste i London, hvor Klavs Valskov har haft base de seneste fem år.

For det andet er ansættelsen en understregning af, at bureauet fokuserer på at styrke sit internationale netværk, få flere seniorkræfter og løfte sig op i kundernes hierarki.

Bl.a. regner man med fremover at tiltrække flere kunder fra USA samt fra UK og Benelux.

Allerede nu er 40 procent af omsætningen international og man har det seneste år udskiftet 8 ud af 41 medarbejdere med henblik på at få de rette kompetencer til det fremtidige setup.

Bundlinje steget med knap 70 procent
Samtidig har man kunnet levere et flot regnskabsresultat, hvor bundlinjen er steget med knap 70 procent til 3,7 mio. kr. efter skat, mens omsætningen holdt nogenlunde samme niveau, nemlig ca. 38 mio. kr.

CEO og stifter Frank Thomsen siger om regnskabet:

”I de 12 år vi har eksisteret, har vi stort set øget omsætningen med 10% hvert år. De seneste år har den dog stået stille og derfor har vi set lidt indenad. Det har betydet, at vi nu har løftet vores kompetencer betydeligt.”

Mål om at omsætning på 60 mio. kr og et andet slags bureau
Et mål er at nå en omsætning på 60 mio. kr. og Frank Thomsen siger også, at man er nået til et punkt i bureauets 12-årige historie, hvor man er klar til at være mere end et digitalt bureau:

”Tidligere landede vi en stor kunde om året. Efter ansættelsen af Klavs, tror jeg vi kommer til at lande en ny kunde i kvartalet. Ansættelsen betyder også, at vi nu er blevet meget bedre til at tale om f.eks. purpose og brand, vi er ikke længere blot et digitalt bureau, men taler med kunderne om hele deres forretning.”

Og faktisk har Frankly landet to store kunder i år, nemlig Mckinsey og Alfa Laval.

”Mckinsey i USA som ny kunde er vores proof of concept af vores planer. Med Klavs’ CV og netværk og Franklys tilstedeværelse i London kan vi helt sikkert tilbyde kunderne mere end vi har gjort tidligere. Der er ingen tvivl om, at det var afgørende i forhold til samarbejdet med McKinsey og bestemt også med Alfa Laval,” siger Frank Thomsen.

Glidende generationsskifte
Han ser desuden ankomsten af Klavs Valskov som et led i et glidende generationsskifte.

”Klavs er på alder med mine øvrige partnere, Chris, Jesper og Nicolai, dvs. i starten af 40’erne, mens jeg selv er sidst i 50’erne. Over tid skal vi gå fra seks til fem partnere, hver med en 20 procent ejerandel af bureauet, så vi på den måde sikrer, at der også er noget, der hedder Frankly om 10 år.”

Frankly omsætter for omkring 7 mio. om året i film, som bl.a. er corporate videoer til C20 virksomheder.

Film var ofte indgangsvinklen i starten, som siden udviklede sig til kampagner og digitale kommunikationsløsninger for kunderne – ofte med fokus på intern kommunikation, der i perioder har stået for op til 80 procent af omsætningen, fortæller Frank Thomsen.

Og film er stadig afgørende for bureauet:

”Film er kun vokset som format for effektivt content på digitale platforme. Så det spiller stadig en stor rolle hos os. Vi lever af at lave content til at alle digitale platforme samt udvikle dem, hvis der er behov for nye digitale værktøjer, hvad enten det er apps, nye websites, og så baserer vi vores arbejde på data for at sikre effektiviteten i løsningen,” siger Frank Thomsen.

Nu går man altså endnu dybere ind i kundens brand med strategiske tiltag samt med et nyt forretningsben: activation, hvor man fokuserer yderligere på at bringe brands til live via kombinationen af kreativ storytelling og dataorienteret publicering.

Fakta om Frankly

  • Stiftet i 2006
  • 41 ansatte
  • Kontor i København, London og Vilnius
  • Partnerkredsen tæller Jesper Strøm Madsen, Chris Pedersen, Peter Svendsen, Frank Thomsen, Klavs Valskov og Nicolai Wichmann
  • Kundelisten tæller  bl.a. bureauets første kunde Nordea, General Electric, Novo Nordisk, Yara, Mærsk, William Demant, Pfizer, Astellas, Alfa Laval, McKinsey.
  • 40% af omsætningen er international, primært fra Norge, Sverige og Finland, men også USA og Scweitz.

Regnskabstal 2017 (2016)
Bruttofortjeneste: 24 mio kr. (23,6 mio.)
Bruttofortjeneste/medarbejder: 750.000 kr. (536.000)
Årets resultat: 3,7 mio. kr. (2,2 mio. )
Antal ansatte: 32 (44)