Af Peter Engholm 25@mail.dk

Barnetro og drømme blev trådt under fode, da et tv-spot for Crédit Mutuel hævdede, at julemanden ikke findes. Påstanden blev fremsagt i forbindelse med et familiefilm.

Familiefilmen Ratatouille fra Pixar kom tilsyneladende i dårligt selskab forleden, da en reklamefilm for den franske bank Crédit Mutuel blev vist i et reklamebreak under filmen.

I filmen, altså reklamen, giver en far sin voksne søn den dårlige nyhed, at julemanden ikke findes, og drager en parallel til de finansielle rådgivere, der lover dig guldrandet afkast på dine investeringer, men kun har egen kommission for øje.

Dét budskab har fået franske forældre på barrikaderne – beretter Resume.se og Telegraph.co.uk – hvilket i dag dækker over, at de har oprettet Facebook-grupper og protesterer imod, at banken har ødelagt deres jul.

“Hvad skal vi sige til de små børn, som må se deres drøm knust af tankeløse mennesker,” siger børnepsykologen Sonia Ouali på Facebook og sammenligner tv-spottet med at kaste bomber efter børn.

Spottet er anmeldt til den franske reklameombudsmand. Crédit Mutuel forsvarer sig med, at man havde bedt TF1 om at kun at vise spottet sent om aftenen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club