Frederik Drucker Ibfelt har arbejdet med reklame og kommunikation siden 2009. Diesel-kampagnen Be Stupid, som han ville ønske var en del af hans portfolio, er lavet af Anomaly New York året efter i 2010.
Frederik Drucker Ibfelt ridser kort kampagnens præmis op:
”Kampagnen starter med et godt og engagerende spørgsmål, ”Are You Stupid?” der igangsætter Diesels hvervekampagne, hvor de leder efter 100 kreative personer, der skal medvirke i en kommende Diesel musikvideo og fashion katalog. De leder specifikt efter folk, som gør noget ’dumt’.
Du kan se kickstarteren til kampagnen nedenfor:
Den del af kampagnen, som Frederik Drucker Ibfelt er brændt mest varm på, er dens prints, som blev lanceret som outdoors i New York og rundt om i alverdens mode-, musik- og livsstilsmagasiner.
Printdelen bestod af op imod 40 prints, hvor du kan se et af de mest ikoniske her:
Hvorfor er det lige denne Diesel Be Stupid-kampagne, som du gerne ville have lavet?
”Den var den første, der dukkede op, da jeg tænkte over hvilke kampagner, der har – og stadig betyder meget for mig. Selvom den efterhånden har syv år på bagen, så bliver jeg stadig grebet af den følelse, som jeg fik for syv år siden.”
Hvad er det for en følelse?
”Det er følelsen af… F***. Dén fest ville jeg gerne ha’ været med til. Kampagnen emmer bare af sex, glade dage og vild ungdom.”
Hvad er det, som i dine øjne gør denne kampagne SÅ god?
”Den er baseret på superstærk copy og meget iøjenfaldende, flotte billeder, der får vist brandets produkter, uden at der decideret er fokus på dem. Og selvom ordet ‘stupid’ er meget centralt for kampagnen, så er den lige det modsatte. På en inspirerende, humoristisk og klog måde favner den essensen af at være ung – og den skråler nærmest ‘carpe diem’, men uden at det på nogen måde virker forceret eller plat. Man kan sige, at de vender det hele på hovedet. Det kloge er at være dum”.
Du kan se alle Be Stupid-kampagnens prints her.
Frederik Drucker Ibfelt fortsætter:
“Jeg elsker linien: ‘Smart has the plans, stupid has the stories’. Det er et super stærkt statement. Når jeg hører det, så får jeg bare lyst til at leve livet og opleve verden råt for usødet. Jeg synes, vi alt for tit bliver mødt af brands, der kommunikerer så pænt, rigtig og poleret. Derfor er det skønt, at der at der er nogen, der tør sige ’ryst posen, det er ok at lave fejl og sætte noget på spil’. Når man som brand formår at inspirere folk til at leve livet, så er man nået langt.”
Er det nærmest et politisk statement?
”Jeg synes i hvert fald, at den er god som modvægt til den her ’nul-fejls-kultur’, som vi praktiserer her i Danmark, hvilket bl.a. illustreres af vores politikere, der ikke tør sige noget, der er forkert eller farligt. Alle skal holde sig inde på en smal, smal sti og det bliver alting sgu røvkedeligt af,” siger Frederik Drucker Ibfelt og udbygger:
”Når man er ung, så tør man tage nogle chancer – og også for mig, der nu er fyldt 36 år, er det fedt lige at blive husket på det. Som kreativ i branchen er det jo også utrolig vigtigt at blive mindet om, at jeg også skal huske at udfordre status quo og ikke gøre det samme som alle andre.
Hvordan bruger du ellers kampagnen her syv år efter, at den er udkommet?
”Det er en kampagne, som jeg genbesøger løbende, fordi jeg synes, at den er så god. Men der er dog også ting ved den, som man her syv år efter godt kan se skulle gøres anderledes this day and age. Kampagnevideoen mangler f.eks. en voice over og man burde helt klart have lavet nogle opfølgende DIY-film, der kunne guide folk i at ’være dumme’.
Han fortsætter:
”Men selvom kampagnen har nogle år på bagen, så hjælper den mig til at prøve at indbygge nogle ’fejl’ i mit arbejde – så det hele ikke bliver for sikkert. Jeg prøver at arbejde med idéen om at være lidt stupid. Jeg har også lavet et par kampagner, der helt sikkert er en kærlighedserklæring til Be Stupid – hvor tematikken er opdateret og tilføjet et nyt take. Et eksempel på dét er en række film for Microsoft, der i bund og grund handler om at gå efter sine drømme og gå efter det, som er rigtigt for en selv,” slutter Frederik Drucker Ibfelt.
Du kan se Frederik Drucker Ibfelts omtalte arbejde for Microsoft her: