Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Vejen til at fastholde bureaunavnet Propaganda viste sig så stenet, at det var med til at gøre Plan B-navnet Mensch ekstra attraktivt.

Hvad skal bureauet hedde? Det samme som hidtil, skulle man umiddelbart mene, når nu 16 års arbejder har slået navnet fast, og når arbejdstilgangen, organiseringen og hovedparten af nøglepersonerne går igen.

Det lå i luften, at Propaganda skulle fastholde sit navn efter skilsmissen fra McCann, men selvstændigheden endte med at blive markeret med det nye navn Mensch.

“Vi forestillede os at fortsætte med Propaganda. Det var det helt logiske, og vi behøvede ikke at forklare os. Men det viste sig at være mere kompliceret – af juridiske og børsmæssige årsager. IPG, der ejede bureauet, havde Propaganda som varemærke, og selv om selve skilsmissen med McCann foregik let, så viste det sig superkompliceret at få frigivet et varemærke”, siger direktør og partner i Mensch, Frederik Preisler.

Så det var ikke med jeres gode vilje, at I valgte anderledes end Propaganda?

“Navnet var på vippen, men vi skulle bare lige være sikre, så var den der. Men vi af alle ville ikke være uforberedte, så vi havde også en Plan B i form af Mensch. Da vejen med Propaganda så begyndte at være stenet, så fik fandt vi ny energi i netop et nyt navn: Kunne det ikke være meget rart at genopfinde sig selv?”, siger Frederik Preisler.

Jamen, det var jo netop det, du ikke ville …

“Jo, jeg ville ikke begynde forfra med to mand i en kælder. Og det er vi heller ikke. Vi er 12 personer, og fuldstændig det samme som i fredags – samme sted, samme telefonnummer – den samme tilgang. Så måske ville det være godt med forandring: At tage det gode fra Propaganda og rendyrke det endnu mere – og på dén baggrund begyndte Plan B at blive til Plan A”, siger Frederik Preisler, der tilføjer, at man har en aftale med de tidligere ejere om, at ingen andre må bruge navnet Propaganda.

Med til forfremmelsen af Plan B var, at man kunne fastholde fokus på dét, som det hele handler om:

“Det væsentligste for os lige nu er at sørge, at vi ikke taber noget på gulvet. 80-90 pct. af vores kunder er fra Propaganda, og vi skal passe vores forretning”, siger Frederik Preisler.

Men det er ikke bare at finde et nyt navn – Propaganda var et brand, som nu skal erstattes …

“Og vi har også brugt lang tid på det. Hvilke ord indrammer os, på gammeldags vis spurgte vi: Hvad handler det om? Jeg har engang sagt, at forretningsgrundlaget ikke er ikke andet end mennesker. “Mennesker” sagde så en, og en anden sagde “Mensch”. Og det klingede godt. Propaganda var en revolution for 16 år siden, og siden da har det været evolution: Vi har en anden type kunder i dag, og samtidig har vi også selv skruet ned for aggressionerne og er blevet mindre kantede. Og Mensch er et venligere navn”, siger Frederik Preisler.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club