Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Henrik Brask og Cem Ciftgul kender hinanden fra CBS. Nu laver de en pan-europæisk serviceportal, der udbyder digitale ressourcer.

Flere og flere arbejder freelance, men fordi man er god til et fag, er man ikke nødvendigvis god til at sælge sig selv. Men via internetportaler har freelancere flere muligheder for at komme i direkte kontakt med købere af deres ydelser.

I dag eksisterer der flere af disse både internationale og danske. Nu kommer der en dansk portal, der er målrettet digitale specialister ikke bare i Danmark, men i hele Europa.

Navnet på den nye markedsplads er Proteams og bag denne står Henrik Brask og Cem Ciftgul, der kender hinanden fra CBS.

    

”Der findes ikke en pan-europæisk serviceportal, der udbyder digitale ressourcer,” siger Henrik Brask og fortsætter:

”Vi målretter vores service mod SMEs (small medium enterprises, red.), som har behov for at få løst opgaver inden for digitale medier. Det kan f.eks. være udvikling af en app, et nyt website, en social media strategi, marketing automation eller digital markedsføring. Gennem vores portal matcher vi så kunden op mod relevante freelancere eller digitale bureauer, hvis der er behov for flere typer ressourcer på det samme projekt.”

Henrik Brask har det seneste år holdt barsel i Spanien med sin familie, hvor han har brugt tid på at udvikle forretningsplanen, som ligger til grund for etableringen af Proteams. Inden da var han global leder for digitale medier for enzymgiganten Novozymes med medarbejdere i USA, Indien og Danmark.

Den anden partner, Cem Ciftgul, har igennem det seneste årti arbejdet med digital business development og start-ups hos den globale mobiloperatør, Turkcell samt været CFO for venture kapitalfonden Revo Capital.

Lancerer i Danmark og resten af Europa

Proteams lanceres med base i Danmark. Henrik Brask forklarer hvorfor, man derefter vil ud på det europæiske marked:

”I hele Europa er der virksomheder, der har brug for at få leveret kvalitetsprodukter inden for digitale medier uden at skulle bekymre sig om tidsforskel eller til tider svingende kvalitet. Vi har valgt at sige at for, at kvaliteten skal være i helt i top, bruger vi kun folk fra Europa, en såkaldt ‘in-shoring model’

Proteams har kørt et testforløb, hvor freelancere fra hele Europa har udført arbejde inden for softwareudvikling og digital markedsføring for forskellige virksomheder.

“Vi oplevede, at der blev produceret et meget fornemt stykke arbejde i den rette kvalitet, til rette tid og til rigtig fornuftige timepriser”, siger Henrik Brask.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club