Tilløbet til processen har været langt, men selve processen har været relativ kort. Seat lod i foråret alle muligheder stå åbne for et bureauvalg: Det kunne være det hidtidige bureau &Co, det kunne være Zupa, der havde løst en opgave, et mix af de to – eller noget helt fjerde.
Efter sommeren kom så en bureaukonkurrence, og her var hverken &Co eller Zupa med – det var til gengæld “2 nytænkende, traditionelle bureauer, 1 freelance-bureau og 1 dialogbureau, der har udviklet massekom-kompetencer”, som adm. dir. i Seat, Jesper Stoltenberg-Mathiesen, formulerede det i sidste måned.
Nu er vinderen fundet, og Seat har valgt freelancerne. Projektlederen er Marie Mark, der tidligere på året var inde som kontaktchef hos Saatchi & Saatchi. Hun var forinden freelancer i nogle år og har bl.a. været på Leo Burnett og Partners – samt været først marketingchef siden kommunikationschef for TV3 og TV3+.
Hendes kreative medspiller er Mikkel Jangaard, der var kreativ direktør på Winwin Agency, hvor han ved årsskiftet måtte sige farvel i forbindelse med bureauets fusion med We Love People.
“Der skulle leveres kommunikationsplatformen for de næste tre år. Det skulle relationerne være i orden – de var gode med de andre bureauer, men de var 100 pct. i orden her,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.
Derudover peger han på den del af samarbejdet, der går på at udnytte budgettet bedst muligt – også dét faldt ud til freelancebureauets fordel.
“Receptionist, store mødelokaler og andet godt er en del af de faste omkostninger på et klassisk bureau – den slags har freelancebureau også, men på et lavere niveau, og det giver os reelt flere kreative timer for vores penge. Og da vi skal vokse salgsmæssigt, men skal arbejde vores markedsføringsbudget op trin for trin, så kigger vi også på det aspekt,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.
Han tilføjer om det praktiske set-up:
“Marie Mark og Mikkel Jangaard bliver centralt placeret – uanset om der bliver tale om filmproduktion, online, instoremateriale eller kataloger. Det væsentlige er her, at vi har muligheden for at shoppe rundt i forbindelse med eksempelvis produktion.”