Af Peter Engholm 25@mail.dk

PR-bureauet øgede igen bruttoavancen – også pr. medarbejder – men farvel til flere medarbejdere kostede omkring en million i 2008. I år går det op og ned – mest op.

Lønudgifterne i Hill & Knowlton steg 18 pct. Umiddelbart ikke så ringe, men før man kigger i retning af Bredgade, København, for at finde bureauansatte, man kan låne penge af, så hører det med til historien, at hovedaktionæren, WPP, har dikteret totalt lønstop. Og at resultatet af primær drift faldt med godt 18 pct.

“Lønudgifterne er ikke et udtryk for, at nogen feder den, men at vi i 2008 sagde farvel til en partner, der fik løn i yderligere seks måneder. Vi sagde også farvel til andre medarbejdere, der ikke var rigtige i forhold til den konfiguration, vi ønsker i organisationen. Denne afvikling, der var et udtryk for rettidig omhu, kostede os omkring en million,” siger Jens F. Kofoed, adm. direktør i Hill & Knowlton.

Noget tyder på, at opsætningen er rigtig, for bruttoavancen pr. medarbejder nærmer sig en million. Fremgangen i bruttoavancen på godt seks pct. kommer ikke kun fra bureauets traditionelle branchespecialer, men også de nye, bl.a. digital kommunikation og public affairs. Hill & Knowlton har været involveret i en række internationale projekter inden for miljø/greentech, og bureauet forventer også at få travlt for kunder op til klimatopmødet COP 15 i december.

“2009 blev indledt med vores hidtil bedste kvartal. Andet kvartal var dårligere – og det har i det hele taget været lidt yoyo-agtigt. Udsigterne for tredje kvartal er fornuftige, og alene dét, at vi kan begynde at se længere frem, er positivt i sig selv,” siger Jens F. Kofoed.

Nøgletal for Hill & Knowlton

  • Bruttoavance 21,905 mio. kr. (+6,1 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarb. 952.394 (+6,1 pct.)
  • Lønandel 65 (58)
  • Resultat af primær drift 4,252 mio. kr. (-18,5 pct.)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club