Fremgang i Creuna. Men underskuddet var fortsat 1 mio. om måneden

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Regnskaber: Creuna er på vej i den rigtige retning, men der er et stykke vej endnu. Peytz & Co voksede, men var ikke tilfredse. html24 skiftede strategi og faldt lidt tilbage, mens Cabana også gik tilbage.

Eksemplerne på digitale bureauer, der går markant frem, er mange. Men det betyder ikke, at det er en stensikker forretning at drive et digitalt bureau. Det vidner en række andre eksempler på.

Et af de mest markante hedder Creuna, som i en årrække har lignet en meget kedelig historie – i hvert fald rent økonomisk.

For et år siden konstaterede den nye direktør for Creuna i København, Nikolaj Opstrup, at bunden var nået. Og det har han sådan set levet op til. Alligevel kommer han næppe til at prale med regnskabet, for underskuddet er stadig betydeligt: Et minus på 12 mio. kr. Det er reelt en fremgang på 7 mio. kr., og det er gjort trods en betydelig tilbagegang i bruttoavance.

Netop dette forhold hæfter Nikolaj Opstrup sig ved.

”Da jeg sidste år talte om, at bunden var nået, var det ud fra opfattelsen, at vi ikke mere ville se underskud i den størrelsesorden, og at vi heller ikke ville blive færre. Og sådan er det også gået. Vi har foretaget offensive tiltag i årets løb,” siger Nikolaj Opstrup og fortsætter:

”Men det er en 3-årig plan, vi arbejder efter, og det tager tid. Faldet i aktivitet var en realitet ved indgangen til året, og regnskabet lever op til planen. Jeg mener, at vi er lykkedes med at vende udviklingen. At forbedre bundlinjen samtidig med at gå tilbage i omsætning er en svær øvelse.”

Creuna-koncernen er registreret i Danmark og derfor er koncern-regnskabet også aflagt her. Sidste år var det ikke kun i Danmark, at man havde underskud, men her er udviklingen også vendt til fremgang – både på toppen og bunden.

Peytz ikke tilfreds

Mens Nikolaj Opstrup har utilfredsstillende resultater, men er tilfreds med udviklingen, så har man hos Peytz & Co væsentlig bedre resultater – men er dog utilfreds. Det skyldes et overskud, der er er væk trods vækst.

”Vi har lige fra begyndelsen haft en klar vækst-agenda, og vi er vokset. Men vi har ikke været gode til at tjene penge, og det er ikke tilfredsstillende,” siger adm. dir. Christian Peytz og konstaterer, at specielt investeringen i etablering i Norge har kostet.

”Vi har også skullet stramme op organisatorisk i København, og som marginal-forretning, koster det hurtigt, hvis noget ikke kører præcist som det skal. Den primære årsag er dog investeringen i Norge. Vi har et vækst-fokus frem for et indtjenings-fokus og er parat til at investere. Men selvfølgelig skal der være overskud,” siger Christian Peytz.

html24 skiftede strategi

Hos html24 blev 2015 også et år med lidt tilbagegang – her var det et resultat af et strategisk skifte.

”Overordnet har vi siden starten i 2010 arbejdet benhårdt på at sælge frontend- såvel som backend-opgaver som underleverandør til Danmarks bureauer. Siden vi startede i 2010 har markedet ændret sig. Det tog vi endeligt konsekvensen af i 2015, hvor vi besluttede os for at fokusere benhårdt på at gå direkte til de egentlige “brugere” af vores systemer, nemlig store virksomheder og institutioner i Danmark,” siger adm. dir. Bo Møller og fortsætter:

”Derudover har vi brugt væsentligt flere penge, så vi har tjent mindre. Til gengæld kan vi allerede nu se at de første 3 måneder af 2016 har været de bedste vi nogensinde har leveret.”

Heller ikke Cabana kom ud af 2015 med fremgang. Bureauet erklærer sig dog rimelig tilfreds, da man har afholdt en række omkostninger til ”sikring og forbedring af selskabets fremadrettede aktiviteter.”

Nøgletal for Creuna, koncern

  • Bruttoavance 288,45 mio. kr. +6,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 845.894 kr. +2,0 pct.
  • Lønandel76,8 (84,2)
  • Resultat af primær drift -6,988 mio. kr. +76 pct.

Nøgletal for Creuna Danmark

  • Bruttoavance 34,0 mio. kr. -20 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 641.509 kr. -13,7 pct.
  • Lønandel97,4 (106,4)
  • Resultat af primær drift -12,583 mio. kr. +35,3 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Peytz & Co

  • Bruttoavance 51,0 +6,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 671.053 kr. -8,6 pct.
  • Lønandel 79,2 (74,6)
  • Resultat af primær drift +0,084 mio. kr. -96,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for html24

  • Bruttoavance 9,1 mio. kr. -7,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 650.000 kr. -7,1 pct.
  • Lønandel 63,5 (58,6)
  • Resultat af primær drift +1,427 mio. kr. -33,1 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Cabana

  • Bruttoavance 12,7 mio. kr. -14,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 793.750 kr. -36,1 pct.
  • Lønandel 72,8 (52,2)
  • Resultat af primær drift +0,790 mio. kr. -80,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz