Friday bag kampagne for Red Barnet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

For første gang er en kampagne fra Red Barnet om børns ubehagelige oplevelser på nettet rettet mod voksne. Se filmene her.

Red Barnet vil have os til at tale med børn om ubehagelige oplevelser på nettet. Derfor kommer Red Barnets SletDet Rådgivning for første gang med en kampagne målrettet voksne. Kampagnen er lavet sammen med kommunikationsbureauet Friday.

”Det har været vigtigt for os at bringe voksne og børn tættere sammen med kampagnen. Derfor opfordrer kampagnen voksne til at tale med børn og unge om ubehagelige oplevelser på nettet – også selvom det er svært. Første skridt var at forstå, hvorfor børnene ikke kommer til de voksne – og det er bl.a. fordi de frygter for konsekvenserne. Hvis børnene mødes med skyld og skam bliver væggen tykkere og tykkere”, siger Mads Keilberg Johansen, seniorrådgiver hos Friday.

Han fortsætter:

”En stor del af udfordringen opstår, fordi børn lukker sig inde i deres digitale enheder, så det var et strategisk valg, at en stor del af kampagnebudgettet skulle bruges på aktiveringer i det fysiske rum.”

I kampagnens to herofilm har Red Barnet og Friday givet den mentale barriere krop, hvor et barn og voksen står på hver side og sætter ord på de tanker og følelser, de hver især har – uden den anden part hører dem.

Herofilmen er, ud over at blive vist i biografer og på sociale medier, blevet omdannet til 10-sekunders annoncer på digitale skærme, der har kunnet opleves i to uger i alle Danske Shoppingcentres 17 storcentre. Der er lavet en fysisk og digital miniguide, hvor voksne kan få konkrete råd til, hvordan de taler med børn og unge om ubehagelige oplevelser på nettet. Desuden er der distribueret samtalestartere i form af GoCards i landets caféer med budskabet ”Tal med mig”.