Af Peter Engholm 25@mail.dk

Til gengæld har de "voksne" indsendt færre arbejder i forhold til 2009. Men nedgangen på 16 pct. er ’ekstremt nådigt sluppet’, siger Creative Circle-formanden.

Young Creative Circle Award (YCCA) er en pris for sig selv, men det kan være en god idé at tælle deres arbejder med i Creative Circle Award, for de unge har indsendt flere arbejder, mens de voksne har sendt færre ind.

Sagt på en anden måde: Der er indsendt 575 arbejder til Creative Circle Award 2010, mod 685 i 2009 og 704 i rekordåret 2008. YCCA har i år 155 indsendte arbejder mod 145 sidste år – en beskeden fremgang, javist, men dog en fremgang. Samlet giver det ca. 730 indsendte arbejder i år. Hos de voksne er nedgangen på 16 pct., og det er ikke så ringe endda, som Gunnar siger i de netop afstøvede fiske-reklamer.

“Vi havde budgetteret med en nedgang i indsendelser på 30 pct., sådan som man har set det ved andre awardshows, både danske og internationale. Set i forhold til, hvor meget det danske reklamemarked skrumpede sidste år, så klarer vores omsætning sig faktisk noget pænere. Derfor er nedgangen ekstremt nådigt sluppet, og det giver os råderum til at holde en endnu federe fest,” siger Stig Lauritzen, Friends Film, der er formand for Creative Circle.

Det er design, der trækker mest ned – her er ca. 30 pct. færre indsendelser i forhold til 2009. Reklamedelen ikke bare holder skansen, men ser ud til at gå frem. I al fald når det gælder det antal bureauer, der sender ind.

“Vi er først lige begyndt på fintællingen, men min fornemmelse siger mig, at der i år er flere reklamebureauer repræsenteret. Nogle bureauer sender stadig mange arbejder ind, og ingen har sendt markant færre ind. Feltet ser ud til at være bredere,” siger Stig Lauritzen.

Også reklamejuryen bliver spredt ud på flere bureauer. Sidste år kunne højst fire personer fra hvert bureau deltage i juryen, i år er antallet begrænset til tre. Mens design- og digitaljuryerne håndplukkes, så vælges reklamejuryen ud fra listen over de mest vindende kreative – baseret på resultater fra 2 danske og 5 internationale awards. Listen blev offentliggjort i 2008 og 2009, men mødte kritik, så derfor holdes den i år internt i Creative Circle.

Mens indsendelserne er skrumpet, så er kategorierne vokset i antal – fra 33 til 39 – for ikke at “sammenligne æbler og pærer”, som Stig Lauritzen udtrykker det, og for at afspejle de forskelligartede medieplatforme. Reklame har nu 14 kategorier, digital 11 og design 8. Dertil kommer 6 håndværkskategorier.

YCCA uddeles ved en forvokset fredagsbar i Copenhagen Jazzhouse den 12. marts (tids nok til, at vinderne kan sikre sig billige flybilletter og hotelværelser), mens Creative Circle Award Show afholdes på Vega fredag den 7. maj.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club