Fusion skaber et af de største jyske bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

Sigtet for det ene bureau har længe været Top3 i Jylland. Dét mål ser ud til at være nået med en fusion, der træder i kraft 1. januar.

Efter længere tids flirt får to midtjyske reklamebureauer nu officielt papirer på hinanden. Fra 1. januar 2012 fusionerer Happy Advertising i Herning og IB&Co i Ikast og bliver i fællesskab til Happy & Co.

Fusionen skal være til kreativ og strategisk gavn for kunderne og den fælles fremtidige drift. Ikke nødvendigvis nogen ringe idé. I matematikkens verden giver minus-gange-minus som bekendt plus, og ifølge de seneste regnskaber er det to bureauer med hver sit minus og et samlet underskud på ca. tre mio. kr., der nu træder ind i et fifty-fifty ejerskab.

Fusionens verden er dog mindre forudsigelig end matematikken, men der kan være god mening med regnestykket:

“Der er et stort potentiale i at slå de to bureauer sammen i en branche med både hård og betydeligt skærpet konkurrence – i forhold til effektivitet og kompetencer”, siger Jakob Gaardsted Petersen, nuværende direktør og en af de største aktionærer i Happy Advertising – og kommende adm. direktør i Happy & Co.

Han tilføjer i en udsendt pressemeddelelse:

“Med fusionen samler vi en række kompetente marketingpersoner i ét hus og styrker dermed kernekompetencer så som afsætningsstrategi, brand building, AD og tekstforfatning. Så vi fremover kan servicere nuværende og nye kunder endnu bedre.”

Med fusionen får nuværende og kommende Happy-kunder også mulighed for at trække på Co3 Web Agency, som siden år 2000 har været et ekspansivt datterselskab i I.B-koncernen. Aktuelt er mere end 20 medarbejdere beskæftiget her, og seneste regnskab berettede om 11,2 mio. kr. i bruttoavance.

I forbindelse med fusionen flytter Jakob Gaardsted Petersen sammen med Happys medarbejdere fra Torvet i Herning til IB&Co’s lokaler på Strøget 38 til 40 i Ikast.

Her bliver IB&Cos grundlægger og hidtidige direktør Bo Jensen ny arbejdende bestyrelsesformand med ansvar for en håndfuld keyaccount-kunder i det nye selskab.

Han anser fusionen som en faglig og driftsmæssig oprustning, men også en perfekt løsning på generationsskiftet i det reklamebureau, han grundlagde i 1994.

“Jeg har overhovedet ingen intentioner om at gå på pension. Men udover en udsøgt skare af nøglekunder varetager jeg også direktionsposten i både avisudgiverselskabet I.B Medier, i holdingselskabet I.B Gruppen og backofficeselskabet I.B Facilities. Desuden sidder jeg i bestyrelsen i fem af de beslægtede selskaber i I.B Gruppen. Derfor er det en fantastisk løsning at tilføre organisationen aflastning i form af en yngre, kompetent person som Jakob. Han er den rigtige mand til sammen med bestyrelsen at fusionere, drive og udvikle alt det bedste fra begge bureauer,” siger Bo Jensen.

IB&Co har tidligere luftet ambitionen om at komme til tops blandt de jyske bureauer, og umiddelbart ser den ud til at blive indfriet, idet det fusionerede bureau vil nå en bruttoavance på 25 mio. kr. Det bringer bureauet op i den jyske Top 3 – målt på seneste regnskaber, hvor 727 Communications og Simpatico – og senere hen vel også Clienti – er nærmeste konkurrenter til 3. pladsen efter Recommended Zupa og Envision.

Happy & Co vil – “efter et mindre rationale”, hvilket er en elegant betegnelser for fyringer – beskæftige i alt 30 medarbejdere på den nye fælles adresse i Ikast.

Udover Jakob Gaardsted Petersen vil ledelsen komme til at bestå af Dan Boje som kreativ direktør, Preben Rokkjær som kontaktdirektør (han genindtræder i ejerkredsen), produktionschef Jens Arne Poulsen og kontaktchef Helle Sveistrup.