Fyrede Nokia-folk laver loyalitetsprogram på en app

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Tidligere Nokia-medarbejdere har stiftet et firma med en kærlig henvisning til deres gamle arbejdsplads. Deres målgruppe er små detailhandlere.

Rubberboot Company hedder virksomheden som de tre partnere og tidligere Nokia-medarbejdere har stiftet. Navnet viser respekt for deres tidligere arbejdsplads, som i sin tid blev grundlagt som en gummistøvlefabrik.

Med udgangspunkt i et projekt, der blev startet, men ikke gennemført i Nokia-regi af Per Honoré, har han sammen med to kollegaer fra Nokiatiden udviklet et kundeloyalitetskoncept, hvor bl.a. NFC-teknologi indgår og en mobil-app er et centralt element.

”Vi har udviklet et koncept for et kundeloyalitetsprogram for mindre detailforretninger, som ikke er med i kædesammenslutninger og som derfor ikke har ressourcer til at etablere loyalitetsprogrammer, som f.eks. Coop eller Matas”, siger Per Honoré til Børsen.

Inden da har de tre iværksættere foretaget en række interviews med både detailhandlende og brancheforeninger under Dansk Erhverv og ifølge Per Honoré  har de detailhandlende problemer med at finde en måde at skabe loyalitetsprogrammer.

App’en fra Rubberboot Company kræver, at den erhvervsdrivende har en pc, en printer og en internetforbindelse.

”Samtidig udnytter vi, at hver eneste person – eller kunde i de små detailhandelsbutikker  går rundt med en computer – i form af en smarthphone – som kan sende data og som man kan sende data til”, fortæller Per Honoré.

Loyalitetsprogrammet er centreret omkring en plakat, som den handlende kan hænge op i butiksvinduet og dermed opfordre kunderne til at give deres vurdering af butikken, vareudbud, service mv.

”Butiksindehaveren skal så bede kunderne om at scanne en QR-kode med vores app og selv om kunderne benytter en anden QR-kodelæser, sørger vi for, at de bliver ledt det rigtige sted hen. Når kunden så har gjort det, så har den erhvervsdrivende et nyt medlem af sit netværk, som han kan kommunikere med. Det vil sige, at han kan sende beskeder ud til hele netværket eller til den enkelte, han kan svare på henvendelser eller kommentarer, som kunden har tastet ind i netværket”.

Per Honoré fortæller endvidere, at netværket også kan bruges til at sende diverse tilbud ud til kunderne, starte lotterier, som kan få nye kunder til at melde sig osv.

De tre partnere i Rubberboot Company er i gang med at søge kapitaltilførsel fra bl.a. Nokia og Microsoft (Børsen Digital, p. 4-6).