Går Toyota inhouse?

Peter Engholm
25@mail.dk

Bilkoncernen skaber to store marketing-selskaber, der bl.a. skal håndtere reklame. Udmeldingen kommer efter, at Hyundai har fyret sit amerikanske bureau for selv at stå for kreativiteten.

Man skal have været på en ualmindelig lang (og fjern) ferie for at have overset, at bilbranchen står ved afgrundens rand og alt andet end nyder udsigten. Amerikanske bilproducenter har været flinke nok til at tage den største del af skraldet, men når selv Toyota – verdens største bilproducent – rammes af en salgsnedgang på 35 pct. og det første negative driftsresultat i syv årtier, så er det dælme træls.

På den baggrund vil Toyota Motor Co lancere to marketingselskaber; den ene skal håndtere marketing i Japan, det andet skal udføre og assistere global marketing.

AdAge refererer en pressemeddelelse, der oplyser, at hvert selskab vil få 100-150 medarbejdere. Det er mange mennesker, men skal ses i lyset af Toyota Motor Co’s globale marketingbudget på over én milliard dollars,

Særligt i USA vækker meddelelsen opsigt, bl.a. fordi en anden stor asiatisk bilkoncern, Hyundai, fornyligt flyttede budgettet fra Goodby, Silverstein & Partners over til Innocean, der ejes af Hyundais grundlægger-familie.

Saatchi & Saatchi har det amerikanske Toyota-budget, mens et andet Publicis-bureau, Team One, tager sig af Lexus. Scion, Toyotas ungdoms-mærke, er i hænderne på Dentsu America, som også udfører opgaver for Toyota på koncernplan i Nordamerika.

Om de to nye Toyota-selskaber er grundstenen til egentlige inhousebureauer, kan hverken be- eller afkræftes. En talsmand fra Toyota Motor Sales USA, Mike Michels, medgiver, at pressemeddelelsen har skabt en del forvirring. Han understreger, at mange mindre markeder end lige det amerikanske behøver ressourcer fra den centrale gruppe i Japan – og beskriver i øvrigt de to nye marketingselskaber som “en intern reorganisering af den eksisterende globale markeitng organisation”.

Og hvad dækker dén formulering så over, spørger AdAge – og giver journalisters yndlingssvar: Det må tiden vise. Toyota forventer, at de to selskaber er i gang straks i det nye år.