Gæstedesignere brander virksomheder positivt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Uanset om man producerer slik eller sko, kan et samarbejde med kendte designere give god branding. Også designerne kan nå ud til nye målgrupper gennem samarbejdet.

Slikproducenten Haribo, tøjproducenten H&M, cykelproducenten Batavus, det italienske skomærke Ruko, skoproducenten Bianco og chokoladeproducenten Peter Beier Chokolade har alle det tilfælles, at de har brugt kendte designere som gæstedesignere.

Det giver god branding for begge parter, skriver Jyllands-Posten i dag.

H&M er nok dem, der er mest kendt for at hente gæstedesignere ind – bl.a. har de samarbejdet med Karl Lagerfeld, Donatella Versace og Sonia Rykiel – men også Bianco indgik sidste år et samarbejde med den danske tøjdesigner David Andersen.

”I det seneste år har vi ønsket at øge fokus på mode og design. Det var med vores målgruppe og dens ønsker for øje, at vi indgik samarbejdet. Kollektionen ’Bianco by David Andersen’ var til kvinder, der ønskede at vise attitude på høje hæle i smukt designede sko”, siger marketingkoordinator i Bianco, Diana Erlandsen, til avisen.

David Andersen selv, der bl.a. også har haft samarbejde med Haribo, fortæller til avisen om sine bevæggrunde til at indgå disse samarbejder:

”Jeg får større kundeopmærksomhed også fra et klientel, jeg normalt ikke er i kontakt med. Haribo er et lidt skævt samarbejde, fordi man ikke har forventet, at en haute couture-designer vil lave et samarbejde med et slikfirma. Den skævhed gav opmærksomhed til begge produkter. Haribo får med en designet emballage et nyt billede af, hvordan Haribo er. Jeg får en ny eksponering i form af at der er mange Haribo-kunder, der får kendskab til mig gennem markedsføringen af vores fælles produkt”.

Både designerne og virksomhederne får kontakt til nye målgrupper og virksomhederne kan tilbyde designede produkter til deres kunder, som normalt ville være meget dyrere  (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 14-15).