Julen er traditionernes tid – også reklametraditionerne. Og i Danmark markeres det bl.a. ved, at Peter Wibroes 25 år gamle film for Tuborg Julebryg fortsat vises. Det samme gælder den 14 år gamle og stadig mere populære film for Julekalender-skrabespillet fra Bates Y&R og Martin Werner.
Men briterne søger i juletiden endnu længere tilbage, nærmere bestemt til 1978. Ikke en særligt julet sag, men dog en julekampagne. Den 1. december relancerer urfirmaet Accurist den klassiske “Accu-ankle, Accu-wrist” film, hvor John Cleese demonstrerer – med en blond models hjælp – hvor large urfirmaet er: Blot fordi det hedder et armbåndsur, er der intet krav om, at man skal bære det som et armbånd.
Helt autentisk er reklamen nu ikke. John Cleese og en blondine anno 1978 kan godt gå i dag, men ikke urene fra dengang – i al fald ikke designet.
Derfor er ur-modellerne skiftet ud, som det fremgår, når man sammenligner dengang med nu.
På det nederste klip er der samlet flere Accurist-Cleese film, og man skal 0:34 ind for at finde forlægget til den nye film.