Gamle reklameklassikere er uden fordums styrke

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Minna og Gunnar, Mesterhakket – og i England en ufattelig populær Lovestory for Nescafe. Men mediebilledet har skiftet, så i England overvejer Nestle nu en anden løsning.

Inden for det seneste år har man set adskillige eksempler på, at gamle og meget populære reklameklassikere er blevet støvet af og igen sat i aktion.

På den hjemlige scene har Fiskebranchens Minna og Gunnar og Mesterhakket med Søren Gericke været i gang, mens man i England har genoplivet en gammel lovestory for Nescafe.

Det var en kampagne, der skildrede en kvinde og hendes nye mandlige nabo, og den startede i 1987. På højdepunkterne samlede kampagnen 30 mio. seere, og da de to første gang kyssede hinanden blev det en af dagens hovedhistorier.

I april lancerede Nestle så kampagnen igen i en lettere moderniseret udgave. Og igen med McCann Erickson som bureauet.

Men det er tilsyneladende ikke gået lige så godt som sidst. I hvert fald fortæller Brandrepublic nu, at Nestle taler med bureauer om ideer til at puste nyt livt i markedsføringen.

Som en kilde siger til Brandrepublic: “Disse reklamer virkede måske, da der var fire kanaler og folk var interesseret i sagaen. Nu er der for mange kanaler og andre ting, der byder sig til.”

Selvom Fiskebranchens Minna og Gunnar var ekstremt populær i 90’erne, så har genoplivningen ikke medført den samme opmærksomhed, og organisationen har da også netop valgt nye bureauer, som forventes at komme med noget nyt i begyndelsen af 2011.