Gammel kærlighed ruster ikke. Det gør lange kunde-relationer

Peter Engholm
25@mail.dk

Forleden sagde Harley-Davidsons bureau farvel efter 31 år. Nu tager et andet brand-ikon, Tabasco, sit 24 år gamle bureausamarbejde op til overvejelse – og inviterer andre bureauer med.

Tabasco er ikke bare en stærk Pepper Sauce, men også centret for en stærk kunde-bureau relation. Gennem 24 år har Omnicom Group-bureauet TracyLocke og Tabasco-ejeren McIlhenny Co arbejdet sammen og skabt et “iconic brand”, som det i dag beskrives på AdAge. Første kommentar til nyheden på sitet slår fast, at TracyLockes prisvindende spot fra 1998 med den eksploderende mosquito er den bedste SuperBowl-reklame nogensinde.

Ofte er netop lange samarbejder grobunden for opbygningen af brands – således som det f.eks. har været tilfældet med Harley-Davidson, der i 31 år har haft ét og samme bureau; Carmichael Lynch. Sidstnævnte har – som Bureaubiz omtalte i går – stoppet samarbejdet, efter at man tilsyneladende ikke længere kan enes om bl.a. tilgangen til markedet.

Og ifølge AdAge ser konstellationen bag Tabasco ud til at følge Harley-Davidson/Carmichael Lynch, denne gang med kunden som den udfarende kraft.

Slangen i dette paradis hedder “an administrative review of its advertising account” – en pæn beskrivelse af procurement, hvor tilgangen til samarbejdet ikke nødvendigvis er, hvor godt det kan gøres, men hvor billigt.

McIlhenny har inviteret et antal bureauer til at byde ind med kreative ideer til Pepper Sauce-brandet, og TracyLocke meddeler, at man agter at deltage i gennemgangen af budgettet – inkl. pitchen.

Udsigten til at skulle miste kunde-relationen, der er ét år fra et sølvbryllup, har ifølge AdAge mest af alt en følelsesmæssig konsekvens for TracyLocke. Tabasco-ejeren havde i 2009 et mediaforbrug på små 15 mio. kr., og selv om dette forbrug ser ud til at blive fordoblet i år, så syner det ikke meget i forhold til det 186-mio. kroners budget fra restaurantkæden Buffets, som TracyLocke vandt for nylig.