Gede-salget steget med næsten 50 pct

peng

Giv en ged-kampagnen fra Folkekirkens Nødhjælp har rundet fem år, og nu kan modtagerne selv placere nødhjælpen. En brugerinvolvering, der sparker nyt liv i geden.

Folkekirkens Nødhjælp gav op til jul nok en gang danskerne mulighed for at lægge en ged under juletræet og samtidig støtte en fattig familie i den tredje verden. Det nye ligger i, at de, der fik et gavekort juleaften, selv kan bestemme, hvor deres gaver skal gøre gavn.

Det sker ved at klikke ind på en såkaldt Gavecentral og placere gaven i et af de lande, hvor Folkekirkens Nødhjælp arbejder. På sitet kan man også følge med i, hvordan det går med at nå de mål, som Folkekirkens Nødhjælp har opstillet for hvert land. En real time-nødhjælpsoversigt, om man vil.

“Giv en ged-kampagnen har gjort os klogere på folks lyst til at give til velgørenhed og har vist, at giverne gerne vil se deres penge gøre en konkret forskel. Gavecentralen er et tilbud til de donorer og modtagere, der ønsker at følge deres donationer tættere – helt ud til de projekter, deres gaver er en del af. Nu giver de ikke bare en ged, men kan også selv være med til at bestemme, om den skal til Indien, Etiopien eller et helt tredje sted,”

I forhold til 2009 steg salget af geder denne jul med næsten 50 pct. Og foreløbig har over halvdelen af de mennesker, der modtog en gave, været forbi sitet og placeret den.

“Det nye site giver os mulighed for at udbygge relationerne til de nye kunder og alle de mennesker, der gennem årene har haft en ged, en prut eller en af de 19 andre gaver i hånden,” siger Søren Buhl.

Den nye Gavecentral er udviklet af Plant, der også har været bureauet bag de seneste tre års Giv en ged-kampagne.

“Som bureau er vi privilegeret over at promovere en velgørende gave – og over at skabe en brugeroplevelse for modtagerne. Vi er med hele vejen fra geden bliver købt på nettet og lagt under juletræet, til den bliver sendt af sted til en fattig familie i f.eks. Indien. Det sikrer en rød tråd gennem kampagnen,” siger Martin Schultz, der er strategisk direktør i Plant.

Siden Giv en ged-kampagnens start er der solgt mere end 100.000 gaver, og omkring hver 3. gave har været en ged. Det har fra begyndelsen været meningen at brede Giv en ged-konceptet ud til andre formål, og Plant er i gang med at versionere kampagnen til en erhvervspartner.