Genbrug: 10 millioner for at genoplive gammel idé

Peter Engholm
25@mail.dk

Det kunne ligne et kærligt spark over skinnebenet til Hollywoods manglende nytænkning, at et spot ved Oscar-uddelingen var videreudvikling af en godt 30 år gammel reklamefilm.

Blot tre uger efter Super Bowl dukker en anden stor reklame-begivenhed op på tv: Oscar-uddelingen. 

Showet meldte om alt udsolgt i reklameblokkene, og prisen for et 30 sek. spot lå i omegnen af 10 mio. kr. – fra 1,6 til 1,8 mio. dollar.

Og for at blive i film-jargonen så brugte Dijon sennep-brandet “Grey Poupon” sine 10 millioner på at vise en forfilm – eller mere moderne: en teaser trailer – og endda en videreudvikling af gammel idé.

Grey Poupon slog igennem, kommercielt, i 1981 med “Pardon me”-filmen, hvor “må jeg låne lidt sennep?” blev opgraderet med 2-3 socialklasser. 

Nu har Crispin Porter + Bogusky dels skabt traileren, dels en to minutters film, der fik premiere ved samme lejlighed – en film, der angiveligt består af “the lost footage”. 

Både trailer, den lange udgave og originalen kan ses forneden.

Grey Poupon-reklamen kastede i sin tid en række variation-over-temaet af sig. En af disse film kan ses herog her  … samt her og for så vidt også her.

https://www.youtube.com/watch?v=2Tj_eHWm6E0

https://www.youtube.com/watch?v=mqIZa3PTX6c