Generationsskifte i TBWA holdt kun kort

Peter Engholm
25@mail.dk

Opdateret: TBWAs reklamebureau havde et flot 2008, mens onlinedelen i Play var katastrofalt. Direktøren, der sidste år skulle forene de to dele, er ude igen.

Skulle historien alene fortælles om TBWA som reklamebureau, så var den positiv og udramatisk: Fremgang over hele linjen, og et beskedent plus blev opgraderet til et pænt overskud. Alt sammen godt, hvis ikke også TBWAPlay var en del af historien.

For med det bureau bliver året både økonomisk og ledelsesmæssigt turbulent.

“Play har interessante forretningsmæssige kompetencer, hvilket var grunden til, at vi købte 51 pct. af det. Men set med økonomiske briller har det været et smertensbarn. Samtidig er Kim Hvidkjær fratrådt som direktør for reklamebureauet og Play – og er ikke længere en del af TBWA og vil heller ikke være det fremadrettet,” siger Claes Rasmussen.

Som led i et generationsskift trådte 54-årige Claes Rasmussen sidste forår tilbage fra direktørposten for – som arbejdende bestyrelsesformand – at overlade roret til 30-årige Kim Hvidkjær. Det skete med en pr-mæssig offensiv, hvor der blev annonceret en fusion mellem TBWA og TBWA Play under ledelse af Kim Hvidkjær.

Men nu er Claes Rasmussen tilbage som adm. direktør.

“Kim Hvidkjærs visioner holdt ikke helt vand for så vidt angår Play. Bureauet repræsenterer noget så usædvanligt som kreativitet i den digitale verden. Det ligner de gode reklamebureau-dyder oversat til digitalt sprog. Men Kim er iværksætter og er ikke reklamemand, når det kommer til stykket, og han havde dermed ikke fokus i den retning,” siger Claes Rasmussen.

Konsekvensen har været, at TBWAPlay er mere end halveret i forhold de 37-38 medarbejdere, der var på bureauet for et år siden.

“Det er forfærdeligt trist at skulle sige farvel til gode og nære medarbejdere, men vi har ikke noget valg. Kunderne tilpasser sig lavkonjunkturen, og det har vi også gjort – i form af tilpasninger og “media arts”, vores røde tråd, der er storytelling på alle platforme,” siger Claes Rasmussen.

Han tilføjer, at de negative tendenser i Play ikke stoppede pr. 31/12 2008, men fortsatte ind i 2009. “Det er nu under vending. Men trods nye og spændende kunder, som vi glæder os til at fortælle om efter sommeren, så vil 2009 stadig være år med skrammer,” siger Claes Rasmussen.

Efter ovenstående blev offentliggjort er Buraeubiz blevet kontaktet af Kim Hvidkjær, der bl.a. har følgende kommentar:

“Jeg var med til at underskrive regnskaberne og havde min mening om dem, men ønsker ikke at kaste mudder efter TBWA. Fakta er, at det ikke er gået, som vi alle troede og håbede. Det er efter min bedste overbevisning er en stærk strategi, men fusionen blev aldrig eksekveret og er endt i internt pladder og intercompany fakturering.”

“Som reaktion på dette fik jeg allerede i udgangen af 2008 forhandlet en ny aftale på plads med TBWA som tilknyttet ekstern konsulent. Og jeg har fortsat en vision for, hvordan fremtidens kommunikationsbureau tager sig ud – og er med øget objektivitet i medievalg og et bredere fokus på kundernes forretning og værdikæde frem for ren reklame”.

Nøgletal for TBWA Reklamebureau

  • Bruttoavance 21,336 mio. kr. (+ 23 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarb. 884.833 kr. (+ 17,9 pct.)
  • Lønandel 65 (72)
  • Resultat af primær drift 2,171 mio. kr. (+ 1609 pct.)

Nøgletal for TBWA Play

  • Bruttoavance 10,390 mio. kr. (- 33,5 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarb. 415.600 kr. (- 33,5 pct.)
  • Lønandel 97 (71)
  • Resultat af primær drift -6,323 mio. kr. (-2,346 mio. kr. i 2007)