Getty Images’ billeder bliver nu gratis

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Til gengæld bliver billederne forsynet med Getty Images’ logo under billedet.

Getty Images har besluttet at stille sine 32 mio. billeder til fri rådighed til ikke-kommercielle formål.

Beslutningen er ikke et anfald af pludselig generøsitet, men en erkendelse af, at tiden er en anden og at man ligeså godt kan omfavne den som at prøve at bekæmpe den.

“Mange tjenester som Photobucket, YouTube, Instagram, Facebook, Flickr, Twitter tillader, at indhold deles frit mellem platformene. Det betyder, at det at producere og dele indhold er blevet en del af hverdagen. Med introduktionen af vores embed tool accepterer og anerkender vi, at indhold deles. Samtidig sikrer vi, at vores indhold krediteres vores fotografer og at vi promoverer vores site”, siger Senior Corporate Counsel hos Getty Images, Lisa Willmer, til Bureaubiz.

Getty Images’ billeder ligger i forvejen spredt på nettet uden de vandmærker, der normalt er i billeder, der ikke er købt. Det kan være fordi de er copy-pastet fra internetsider, der har købt billederne.

Fremover vil billederne være gratis for dem, der skriver blogs og har personlige hjemmesider. I det hele taget for al non-kommerciel virksomhed.

I princippet må medier og andre kommercielle virksomheder godt bruge de gratis billeder, men der følger betingelser med, som sikkert ikke er så interessante for kommercielle virksomheder.

Man kan benytte billedet gratis uden, at der er et vandmærke, der forstyrrer billedet. Til gengæld vil der så under billedet stå, at det er fra Getty Images og hvilken fotograf, der har taget billedet. Billedet kan heller ikke ændres i størrelse.

Samtidig kan Getty Images, da billedet ligger i en i-frame, i realiteten også skifte indholdet ud og lægge f.eks. en reklame på i stedet for billedet.