Af Finn Graversen, journalist

2020 blev et rent ud sagt gyseligt år for Nordlid, og det skyldtes ikke kun corona. Troen på fremtiden er dog intakt.

Alt ser ud til at have rottet sig sammen mod det Bording-ejede bureau, Nordlid, i 2020. Først kundetab og så en corona-krise, hvor flere af bureauets kunder var negativt eksponeret. Den cocktail har sat sig i regnskabet, hvor udvikling skal skrives med blodrøde tal.

“Alle bureauer oplever ind imellem at miste en stor kunde og deraf følgende omsætningsnedgang. Vi oplevede at miste to af selskabets største kunder, begge som følge af international konsolidering og deraf udflytning af deres marketingaktiviteter til udlandet. Den ene i januar, den næste i februar – og i marts lukkede Danmark så ned,” siger adm. dir. Lasse Nygaard.

Der har været stor forskel på hvordan nedlukningen har ramt bureauer, men Nordlid havde bl.a. DSB og Danske Spil på kundelisten, og det gjorde ondt.

“Ingen danskere, der skulle transporteres, og ingen sportsbegivenheder, der skulle spilles på. Mange virksomheder tilpassede naturligt og ansvarligt aktiviteterne i 2020, og det kunne også vi mærke,” siger Lasse Nygaard.

Oversat til regnskabstal, så betød cocktailen af tabte kunder og corona, at bureauet mistede ca. en tredjedel af sin bruttoavance – lig med ca. 14 mio. kr. Og selvom bureauet tilpassede sig – bl.a. gennem nedsat tid for alle og hjemsendte medarbejdere – så blev facit et resultat før skat på ca. minus 9 mio. kr.

2019 var i forvejen ikke et prangende år, hvor man endte med et underskud på ca. 3 mio. kr. Man havde godt nok nogenlunde fastholdt aktiviteten i forhold til 2018, men samtidig investeret en del. Derfor var man fortrøstningsfulde ved indgangen til 2020.

Troen på fremtiden er dog intakt – og det gælder også hos ejeren F.E Bording.

“I en situation som denne lægger vi en rolig hånd på skulderen af Lasse og hans team. Vi tror fortsat på den langsigtede strategi, og vores plan med Nordlid er uændret. Bureauet bidrager til koncernens digitale transformation, og vores syv selskaber supplerer hinanden godt inden for marketing, teknologi og rådgivning,” siger koncerndirektør, Bernt Therp.

Lasse Nygaard forklarer optimismen med flere ting.

“Vi var profitable igen i Q4, specielt fordi vi lykkedes med at starte samarbejde op med en række nye kunder, hvilket var og er bemærkelsesværdigt i en situation, hvor vi ikke kunne mødes. Vi lykkedes med en markant kundetilvækst, der er fortsat ind i 2021, fordi vores tilbud til markedet er unikt og interessant,” siger Lasse Nygaard og fortæller videre, at lønnedgangen blev afblæst i august.

Nøgletal for Nordlid

  • Bruttoavance 25,788 mio. r. -34,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 661.231 kr. -18,3 pct.
  • Lønandel 98,3 (78,6)
  • Resultat før skat -9,166 mio. kr. -178,6 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club