Snobberne har givet Giv En Ged-kampagne nyt liv på sociale medier

Peter Engholm
25@mail.dk

Fritz og Poul kan andet end at løfte glasset med fin vin. Fire film – en til hver søndag i advent, produceret for Folkekirkens Nødhjælp af TorpBerthelsen – trækker stor opmærksomhed på sociale medier.

Giv En Ged blev lanceret af Folkekirkens Nødhjælp i 2006. Det gav et kick til fundraiser-markedet, men nyhedens interesse er for længst slidt ned, og det kalder på nyt liv.

Derfor har Folkekirkens Nødhjælp nu allieret sig med Fritz og Poul, snobberne fra Rytteriet. Og deres passiar ved det pyntede juletræ har formået at skabe spontan interesse for at give en ged til de fattige.

Siden 1. søndag i advent, thi der er tale om en adventskampagne med fire film, er den første film blevet vist over 250.000 gange på Facebook og YouTube, og på fem dage har filmen haft en reach på over 800.000. 

Inden film nr. to bliver lanceret på søndag, vil første afsnit runde et reach på 1 milllion.

Er det med krydsede fingre, at I lader to komikere håndtere et så alvorligt emne som nødhjælp?

”Nej, for konceptet med snobberne er så veldefineret og karrikeret, at folk godt kan afkode budskabet,” siger Mulle Juul Korsholm, der er kampagnechef i Folkekirkens Nødhjælp.

Men er Fritz og Poul ikke så langt væk fra nødhjælp og alvorlige problemer, som tænkes kan?

”For det første er karaktererne ret elskelige i sig selv, og for det andet reflekterer Fritz og Poul ofte over store og alvorlige problemstillinger, så det er naturligt for dem at beskæftige sig med nødhjælp og Giv En Ged,” siger Mulle Juul Korsholm.

Også personerne bag Fritz og Poul, hhv. Martin Buch og Rasmus Botoft, er tilsyneladende ganske elskelige.

”Vi er ekstremt taknemmelige for Martin og Rasmus’ store, dedikerede indsats. De har haft frie hænder og har skrevet fire manuskripter, selv arrangeret og været involveret i præproduktionen – uden at tage en krone for det,” siger Mulle Juul Korsholm.

Hun oplyser, at Giv En Ged er på niveau med sidste års salg, men at salget erfaringsmæssigt ligger i de sidste to uger op til jul, idet geden typisk gives som en ekstra gave.

Filmene i adventskampagnen er produceret ”for stort set ingenting” af TorpBerthelsen.