Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Verdens næststørste annoncør har netop afsluttet en 10 måneder lang bureaukonkurrence, der også kørte i Danmark. Og for 3. gang på 8 år har samme bureau vundet.

Otte år kan lyde som en efterhånden lang kunde-bureau relation, men der er blevet kæmpet hårdt – og løbende – for det, og når seneste pitch har varet 10 måneder, så klinger bureauklassikeren ”Vi er glade for at ha’ vundet kunden” lige det mindre klichéfyldt.

Og Mindshare er vitterligt glad for at have vundet – og endda at have genvundet … igen – Unilever, der er verdens næststørste annoncør.

Selv kalder bureauet forløbet for en ”udmattende pitch”, der har kørt i mere end 40 markeder på tværs af kloden.

”Unilever ønsker værdi for pengene – ikke blot i USA og Storbritannien, men på samtlige markeder, man er til stede. Så det har kørt globalt, regionalt og lokalt. Det er en kæmpe sejr – også for det danske og nordiske team, der har arbejdet hårdt i mange måneder på at fastholde og udbygge samarbejdet. Unilever ønsker den bedste partner og stiller derfor enorme krav til rådgivning, service og priser. Og som enhver anden større annoncør har Unilever en fast evaluering af sine bureausamarbejder – det er således 3. gang på 8 år, at vi er pitch,” siger Martin O. Rasmussen, adm. direktør for Mindshare.

Glæden ved at have genvundet kunden gælder på flere plan. Et af dem er, at Unilever på dette års Cannes Lions markerede sig som en markant del af paradigmeskiftet – good for me, good for you, and good for the world – ved bl.a. at udpege miljø som et decideret vækstområde.

”Vi er i en situation, hvor lige under 1.000 mennesker reelt set er beskæftiget med Unilever, så glæden ligger også i fortsat at arbejde for en annoncør, der i øvrigt har udviklet sig markant. Man kan roligt sige, at Unilever er gået fra at være en lidt traditionel annoncør til en banebrydende markedsfører, der tænker i nye værdier, udvikler nye kanaler og content-løsninger – og ansporer sine samarbejdspartnere i denne udvikling,” siger Martin Rasmussen.

Glæden over det fortsatte Unilever-samarbejde ses også i, at statistikken sjældent er med det eksisterende bureau i de større pitches. Her er holdningen hos kunden ofte, at der skal ske noget nyt, og de øvrige bureauer ser samtidig deres snit til at gøre sig til og komme på banen.

Martin Rasmussen ønsker ikke at sætte tal på, hvad Unilever betyder for Mindshare i Danmark, men slår dog fast, at det ”fylder en del i forretningen”. Unilever er da også blandt de største annoncører på det danske marked, og markedsfører en lang række dagligvaremærker i den danske detailhandel: Knorr, Becel, Frisko, Axe, Dove, Neutral, Lipton og Ben & Jerry’s.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club