Af Peter Engholm 25@mail.dk

AdForum Summit er mødestedet for topfolk i de globale netværk og for bureaukonsulenter, der står for op mod 500 globale pitches årligt.

AdForum samler to gange om året bureaukonsulenter og bureauernes topledelser til et topmøde. Hvert år i oktober sker det i New York. Om foråret sker det i Europa, og i 2010 bliver København for første gang nogen sinde værtsby.

“Hvert år i april afholder AdForum summit i Europa. Det har været i London, Paris og Amsterdam, men næste gang – den 14.-16. april lyder meldingen – bliver det i København,” siger bureaukonsulent Dan Hestbæk, adm. direktør i Hestbæk Consult, der deltog i NY-topmødet for fjerde gang.

På det netop afholdte topmøde i New York, hvor ledere og profiler fra 36 bureauer- og netværk præsenterede sig, var København et gennemgående tema.

“København blev nævnt i forbindelse med klima-konferencen og Hopenhagen-projektet og som symbol på bæredygtighed. En del af den indledende øvelse – erkendte flere af talerne – bestod i at identificere byen, men da AdForum og bureaukonsulenterne skulle drøfte, hvor i Europa man skulle holde næste topmøde, så var svaret København,” siger bureaukonsulent Dan Hestbæk.

Når ledere fra de globale netværk gør deres hoser grønne over for konsulenterne, skyldes det ikke, at de savner andet at lave – forklaringen er, at der kan være god forretning i at gøre det. De 30 bureaukonsulenter, der senest deltog på topmødet, står for 400-500 globale pitches årligt, oplyser Dan Hestbæk, der med Hestbæk Consult selv afvikler omkring 15 nordiske og globale pitches om året, bl.a. som bureaukonsulent på Vestas globale pitch samt på koncernens bureaustruktur.

Som nævnt står København som et symbol, og det vil sandsynligvis også blot være på symbolplanet, at København slår igennem som værtsby. Dan Hestbæk forventer ikke, at AdForum vil ændre stort i mødestrukturen, blot fordi topmødet holdes i København.

“Det vil fortsat være personer som Sir Martin Sorrel, der giver WPP-synet på verden her og nu – denne gang i København i stedet for London. Hvis lokale bureauer bliver inviteret af AdForum, så sker det ud fra, hvordan deres arbejde kan bruges i et større perspektiv. Det udelukker naturligvis ikke hot shops, og her kunne jeg godt forestille mig, at vi eksempelvis involverer svenske digitalbureauer, som repræsenterer revolutionen inden for denne type bureau,” siger Dan Hestbæk, der også er formand for “Association of Nordic Agency Consultants”, der er sammenslutningen af nordiske bureaukonsulenter.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club