God markedsføring? Danske Bank bruger millioner på Mobile Pay

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

App’en koster banken millioner – men kan man forestille sig, at det faktisk er god markedsføring.

For nogle år siden, da Joachim Rubow var Danske Banks øverste marketing-ansvarlige konstaterede han på en konference, at han hellere ville investere i en ny og smart beregner end på en reklamekampagne.

Om det er en holdning, der kan bruges på Mobile Pay app’en skal være usagt. Men fakta er, at Danske Bank reelt har et betydeligt underskud på at stille app’en til rådighed.

Det fortæller Berlingske i dag, hvor avisen opgør, at alene i transaktions-omkostninger koster Mobile Pay Danske Bank 18 mio. kr.

Jesper Nielsen, der er chef for forretningsudvikling, konstaterede her midt på dagen på TV 2 News, at omkostningerne er overvurderede – og så hyggede han sig med at konstatere, at Danske Bank for en gangs skyld blev beskyldt for at være for billige.

Jesper Nielsen forklarede, at Danske Bank ser en række fordele ved satsningen – herunder at det er en del af det samlede værditilbud til kunderne og giver en relation til kunderne. Men også, at man har bragt sig i front på den teknologiske udvikling og at man får øvet sig.

1,2 mio. har downloadet og man er langt foran de andre pengeinstitutters Swipp-løsning.

Direkte spurgt om det var pengene værd som markedsføring, svarede han at det er svært at opgøre. Men 67 pct. af Mobile Pay brugerne er kunder i andre banker, og hvem ved – måske de kan fristes, når de stifter bekendtskab med Danske Bank via Mobile Pay.