Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Amerikansk analyse forudsiger en lavere vækst i online-annoncering end hidtil forventet - men de synlige annoncer vil give højere priser.

CPM prisen stiger med mindst 75 procent i løbet af de næste fem år. Det mener det amerikanske  markedsanalyse firma, Forrester.

Men – for der er et men – det er kun de bannere, der er synlige på skærmen, som man vil kunne tage en højere CPM for.

De bannere, der ligger længere nede på sitet og som ikke er synlige, når man klikker ind på et medie – og dem er der en del af  -  vil ikke kunne generere højere CPM-priser.

De ‘usynlige’ bannerannoncer vil tværtimod komme under pres, mener Forrester: 

“Vi er af den holdning, at synlige visninger fremover bliver standarden”, siger Joanna O’Connel, der har lavet analysen. 

Samtidig er der et skifte fra bannerannoncering til annoncering på sociale medier. Det betyder samlet, at annoncering på internettet vil vokse langsommere end man hidtil har forventet.

Forrester regner med, at internetomsætningen vil stige 17 procent om året, hvor de tidligere har meldt ud, at stigningen ville være 20 procent.

Kilde: Ad-Age.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club