Af Peter Engholm 25@mail.dk

Gynger og karuseller: Chili Group har måttet lukke kundemagasinerne i Silvan og 7-Eleven, men øger læsertallene for Skøn i Matas og Kiwi i Netto med 170.000 - med uændrede oplag.

“Isoleret set er vi glade. Og når man ser det i forhold til et printmarked, der bare falder og falder, er vi begejstrede. Læserne vil gratismagasiner,” siger Susanne Hedegaard, kommerciel direktør i Chili Group.

Udtalelsen kommer på baggrund af Gallup-tal, der viser, at Skøn – gratismagasinet i Matas – er steget fra 173.000 læsere i andet halvår 2007 til 279.000 læsere i andet halvår 2008 – en stigning på 61 pct.

Og Kiwi – gratismagasinet i Netto – er i samme periode steget fra 408.000 til 471.000 læsere, hvilket svarer til en fremgang på 16 pct.

Begge stigninger er kommet, uden at oplaget er hævet. Der er således kommet flere læsere pr. eksemplar.

“Vi har cementeret gratismagasinernes berettigelse i mediebilledet, og vi har fundet vores målgruppe – og holder fast. Kiwi er Danmarks største kvindemagasin, og vi har hele tiden for øje, hvad målgruppen ønsker – og giver dem det i form af tips og ideer, der er vedkommende og brugbare i dagligdagen,” siger Susanne Hedegaard.

I samme periode med Kiwi og Skøns fremgang har I måttet lukke Vinkel i Silvan og Mand i 7-Eleven …

“Så skulle man umiddelbart tro, at det er sværere at nå mænd med denne type magasiner, end det er at nå kvinder – men rent faktisk så er læserne der. Desværre holdt annoncørerne igen i forhold til disse mandemålgrupper. Og så kan man lave magasiner, man er stolt af, og som rammer målgruppen – det er bare ikke nok, hvis ikke annoncørerne er der i tilstrækkeligt omfang,” siger Susanne Hedegaard.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club