Af Peter Engholm 25@mail.dk

Spil-markedet vil markere liberaliseringen med et sandt annonce-ræs ud af starthullerne, men medietrykket vil være kortvarigt, vurderer OMDs direktør.

Den 1. januar vågner det danske spil-marked vågner op til et nyt år, hvor man ikke skal blive liggende for længe i sengen, for markedsføringen bliver præget af spurt.

Det vurderer Thomas Bertelsen, adm. direktør for OMD. Og netop OMD bør om nogen kende det danske spil-marked, fordi man gennem mange år var mediabureau for hele Danske Spil-koncernen.

“At 100 udenlandske spil-selskaber skulle skrumpe ind til 25, når der skal søges om licenser, lyder stadig af mange. Men selv med færre end 25 spil-selskaber på det danske marked så er vores forventning, at mediestøjen og medietrykket stiger betragteligt efter nytår,” siger Thomas Bertelsen.

Faktisk tegner der sig et tydeligt billede af annoncemarkedet, når markedet bliver givet frit.

“Du kan sammenligne det med et gold rush – aktørerne står klar, og der vil være et regulært race ud af starthullerne. Men det kommer til at dreje sig om at vinde markedsandele, snarere end at udvide markedet, for vi tror ikke, at den øgede markedsføring fra betting-selskaberne vil generere så mange nye spillere, da markedet på mange områder allerede er modent” siger Thomas Bertelsen.

Det er gode nyheder for en bureaubranche, der godt kan trænge til nye og voksende markeder. Men det kan blive relativt kortvarigt. 2012 bliver ikke et år præget af konstant tryk. Derimod vil rush’et relativt hurtigt få karakter af et udskilningsløb.

“Der vil være tryk på i det første halvår, og så vil man se situationen an. For marketinginvesteringerne skal naturligvis stå mål med indtægterne, og flere af de internationale virksomheder, der ejer spil-selskaberne, vil næppe satse alt på et liberaliseret dansk marked. Der vil nok være nogle, der trækker sig efter noget tid,” siger Thomas Bertelsen.

Efter hans opfattelse vil det nye i markedet rent mediamæssigt primært være i kraft af, at TV 2 nu kan anvendes, fordi markedet – for så vidt angår de andre mediaplatforme og især de digitale platforme – allerede er modnet med hensyn til spil-annoncering.

“Det jomfrulige ligger i forhold til medier og bureauer, hvor der med de kommende licenser kan etableres nye strukturer og samarbejdsformer. Og vi vil sandsynligvis hurtigt se at fokus på fastholdelse af spillere vil få meget stor vægt blandt bettingselskaberne frem for udelukkende tiltrækning af nye spillere” siger Thomas Bertelsen.

Det er lige nu et uoverskueligt marked, og det kan være svært at forudsige, hvem der kommer til at tegne det, når konsolideringen træder ind med udstedelese af licenser. Men en kyndig iagttager på markedet fremhæver følgende som de største lige nu:

  1. Bet365
  2. Unibet
  3. Ladbrokes
  4. Bet24
  5. Betsafe
  6. Nordicbet
  7. Expekt
  8. Betfair
  9. Bwin
  10. Scandic bookmaker

Kommentarer

  1. Betsson har købt Betsafe så jeg tror de to skal byttes ud på listen.

    Det bliver også spændende at se, om de “rigtige” bookmakere, altså dem der ikke limiterer indsatserne til småpenge for vindende kunder, vil søge om licenser. Her tænker jeg primært på Pinnaclesports og de store asiatiske bookmakere som 188.com

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club