Google har disset 780 mio. reklamer i 2015

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Internet giganten har et omfattende program for at beskytte markederne mod dårlige reklamer.

Der reklamesnydes for milliarder lød artikler fornylig i medier som Wall Street Journal og Financial Times. og det må da kræve initiativer, kunne man mene.

Men det er der faktisk også. Reklamesnyderiet handler meget om robotklik, men også på andre områder er der problemer, og Google har f.eks. fornylig lagt en artikel på hos sig selv, hvor man fortæller om et omfattende program til beskyttelse mod ”bad ads”. Globalt set er der et team på mere end 1000 mennesker, der arbejder med at bekæmpe en lang række af de annoncer, der karakteriseres som Bad Ads.

Det førte sidste år til fjernelsen af mere end 780 mio. reklamer, og tallet er stigende på grund af de beskyttelses-foranstaltninger, der er sat iværk.

BadAds omfatter en række forskellige kategorier:

  • Counterfeiters

Google har suspenderet mere end 25.000 sites og konti, der har forsøgt at sælge varer i denne kategori – det kan f.eks. være falske designer-ure.

  • Pharmaceuticals

Mere end 12,5 mio. reklamer er blevet blokeret for at være i strid med helbreds og medicinske anbefalinger.

  • Weight loss scams

Reklamer for usandsynlige vægttabs resultater er blandt dem, Google får flest klager over. Mere end 30.000 sites er blevet suspenderet.

  • Phishing

Her er indsatsen øget i 2015 og det har ført til blokering af næsten 7000 sites.

  • Unwanted software

Der er tale om software, der kan gøre devicen langsommere eller ødelægge en hjemmeside. Indsatsen har ramt mere end 10.000 sites downloads af uønsket software er reduceret med 99 pct.

  • Trick to click

Reklamer der ligner en system advarsel f.eks. 17 mio. reklamer er blevet afvist.

Det er ikke alle reklame eller sites, der direkte skal ses som Bad Ads – men som alligevel kan frembyde problemer. Dem arbejder Google også med. Det kan f.eks. være et slideshow, man swiper igennem og i processen aktiverer en reklame.

Google arbejder også med værktøjer, hvor den enkelte bruger kan blokere udvalgte annoncer eller grupper.

Hele artiklen kan læses her