Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Verdens 5 mest værdifulde brands i 2008 er også de mest værdifulde i 2009. Men derefter er der blevet flyttet rundt på pladserne.

Coca-Cola er verdens mest værdifulde brand. Det er der ikke noget nyt i. Sådan var det også i 2008. Og i 2007. Og i 2006.

Stabilitet finder man også på de efterfølgende tre pladser på Interbrands årlige opgørelse: IBM, Microsoft og Generel Electric. Bortset fra, at IBM og Microsoft byttede plads fra 2007 til 2008.

På 5. pladsen finder man Nokia, der indtog denne plads i 2007.

Men derefter er der sket noget fra 2008 til i år. McDonald’s er hoppet fra en 8. til en 6. plads og på det niveau må det siges at være en højdespringer. Det samme kan man sige om Google, der er hoppet fra 10. til 7. pladsen. I 2006 var Google nr. 24.

Google’s værdi er vokset med 25 pct., hvilket er de største procentvise fremgang efterfulgt af Amazon’s vækst på 22 pct. på plads nr. 43.

Coca-Cola voksede med 3. pct., men ellers er året kendetegnet ved, at bilindustrien og finans-sektoren står for de fleste og mest markant fald i brand-værdi.

Springet på Top 100 listen går fra Coca-Cola’s værdi på ca. 350 mia. kr. til Campbell’s ca. 15,7 mia. kr. Campbell’s er på plads 100 ny på listen.

Der er ingen danske mærker på listen. Blandt de svenske finder man H&M på 21. pladsen (15,375 mia. USD) og Ikea på 28. pladsen (12,004 mia. USD) efter et spring på 7 pladser

Verdens 10 mest værdifulde brands (mia. USD)

  1. Coca-Cola 68,734 (+3 pct.)
  2. IBM 60,211 (+2 pct.)
  3. Microsoft 56,647 (-4 pct.)
  4. Generel Electric 47,777 (-10 pct.)
  5. Nokia 34,864 (-3 pct.)
  6. McDonald’s 32,275 (+4 pct.)
  7. Google 31,980 (+25 pct.)
  8. Toyota 31,330 (-8 pct.)
  9. Intel 30,636 (-2 pct.)
  10. Disney 28,447 (-3 pct.)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club