Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Med lanceringen af et kommunikationsstrategisk bureau under navnet Deep Blue bevæger Aegis Media sig længere ind i gråzonen mellem media- og reklame-bureauer.

Deep Blue er navnet på et nyt medlem af Aegis-familien, og der er tale om et såkaldt kommunikations-strategisk bureau. Men at det er noget nyt i mediabureau-sammenhæng, kan man bl.a. se på personalet.

Deep Blues ledelse vil komme til at rumme en kreativ direktør i skikkelse af Pernille Fruensgaard, der har en uddannelse inden for medievidenskab fra Århus Universitet.

“Dertil kommer, at vi har medarbejdere med uddannelser inden for litteratur, kommunikation og medier. Som cand. merc. er jeg faktisk den eneste med en normalt mediabureau uddannelse”, siger Malene Birkebæk, der bliver adm. dir.

Ingen af dem er dog nye i mediabureausammenhæng, idet alle er rekrutteret fra Aegis-organisationen.

Hun erkender, at Deep Blue vil bevæge sig ind i en gråzone i forhold til reklamebureauerne.

“Det er rigtigt, at man længe har kunnet få strategisk rådgivning på et mediabureau. Men der er forskel på mediastrategi og kommunikations-strategi. Vi vil beskæftige os bredere med opgaverne end traditionelt for et mediabureau, men samtidig vil vi have mediabureauets traditionelle fokus på dokumentation og analyse”, siger Malene Birkebæk og fortsætter:

“Vores strategiske arbejde vil beskæftige sig med den situation, kunden eller brandet grundlæggende står i. Brandets position, forbrugertrends og hvilke budskaber, der er relevante at arbejde med. Herefter kan mediastrategerne på mediabureauerne og reklamebureauerne tage over. Man vil ikke komme til at se reklamefilm produceret af Deep Blue, men man vil opleve kampagner, hvor tankerne bag er tænkt hos Deep Blue”.

Aegis Media står bl.a. bag bureauerne Carat, Vizeum og Isobar, mens Deep Blue allerede er et etableret brand internationalt – bl.a. i Spanien og Frankrig.

Adm. Direktør for Aegis Media, Lars Bo Jeppesen, siger om lanceringen: “Det seneste år har vist et stigende behov for at kunne tilbyde vores kunder strategisk sparring inden for marketingdisciplinens mange facetter. Derfor vælger vi nu at styrke og formalisere dette arbejde i Deep Blue.”

I forbindelse med lanceringen barsler Deep Blue med første udgave af Pulse09, som er bureauets bud på de vigtigste forbruger- og kommunikationstrends for året der kommer.

Kommentarer

  1. Jeg har stor respekt for mine konkurrenter, også Carat som har gjort det godt de seneste par år. Jeg har desuden en del af mine tidligere medarbejdere på væsentlige pladser i Lars Bo’s organisation.
    Men jeg synes Aegis generelt gør en strategisk brøler af dimensioner.
    For det første den klassiske fejl, som mediebureauer har været disponent for i årevis. I starten med succes, men på sigt et stort problem. Mediebureaerne i Danmark er generelt meget opportunistiske. Grundet kraftig marginalisering på kerneforretningen, har vi været gode til at udnytte og rykke på nye forretningsområder. Og hver gang på en ‘Lean’ måde, ved at bruge eksisterende ressourcer. Nogle gange virkelige seniorfolk, men ofte også mere juniorfolk. Under parolen “her er en ny kasket, du er nu sponsorekspert, gå og rådgiv kunderne”. Det er gået godt hidtil, fordi de nye forretningsområder reelt har været helt nye og ikke-professionaliseret (sponsoring, digital etc.). Men vores nye veje fører os ind på allerede etablerede og professionaliserede græsgange (strategi, innovation, kreativitet etc.). Respekt for Lars Bo’s udnævnelser, men mange år på mediebureau, gør ikke en god strateg, innovationsspecialist eller kreatør/content specialist. Hertil er konkurrencen for hård. Hos Mindshare vi arbejdet med strategi, innovation og content i et par år. Og hentet eksterne tunge specialister fra rådgivnings- og det kreative miljø.
    Den anden fejl gælder en stor del af den internationale bureauverden, men særligt Aegis. Silo-tankegang, sub-optimering og mærke-forvirring. Carat, Vizeum, Isobar, iprospect, Posterscope, Promovator, Deep Blue? Er det samme virksomhed, og arbejder de sammen i samme retning for mig som kunde? Virkeligheden er blevet komplekst og kunderne efterspørger enkelhed samt lederskab på tværs af platforme. En højtestimeret Professor Mohan Sawhney fra Kellogg School of Management har meget tydedligt beskrevet ’silo-fiseringen’ som bureaubranchens største problem. Siloerne kvæler langsomt branchen, fordi det er det absolut modsatte af, hvad kunderne efterspørger. Den nære fremtid er en ny bureau-arkitektur med et/få ’master agency of record’, som kan orkestrere de nye marketingløsninger på tværs af interne/eksterne discipliner for kunderne. En nylig rapport fra FutureLab beskriver også, hvordan 360grader integration er én af de vigtigste krav til fremtidens bureau. At Aegis nu opretter endnu en side-geschäft med eget P/L og brand-identitet, og oven i købet ét som skal levere den indledende strategiske og kreative platform er det modsatte af, hvad markedet efterspørger. Hos Mindshare har vi siden midten af sidste år arbejdet på at nedbryde alle sub-brands, afdelinger og øvrige siloer. Vi er én virksomhed, med én bundlinie, og arbejder alle med vores kunder i centrum.

  2. Tak for dine input Martin. Vi har også stor respekt for vores konkurrenter, især dem som sætter sig ind i, hvad konkurrenterne laver inden de bruger deres nye initiativer til at promovere egen forretning.
    Deep Blue er navnet på vores nye strategi-enhed, som er alt andet end en silo men en del af vores samlede P&L (det er alle afdelinger hos Aegis Media, så siloerne må være opfundt i dit hoved), som har rekrutteret 2 ud af 4 folk udenfor mediebureauverdenen (og kun har én medarbejder fra det klassiske bureau), og som arbejder integreret med vores øvrige bureauer i hele arbejdsprocessen. Derfor er vi da meget glade for FutureLabs rapport, for 360graders integration er lige præcis, hvad vi står for, så det tegner jo lyst for vores fremtid. Vi vil undlade at kommentere på Mindshare´s organisation, da vi ikke kender den godt nok til at kunne vurdere om jeres forretningsmodel er integreret eller ej.
    Lars Bo Jeppesen, Pernille og Malene

  3. Kære Malene & Pernille,

    Tillykke med de nye udfordringer.

    Det er jo nærmest “Insight Research in disguise” 🙂

    Jeg håber det kommer til at gå jer godt!

    Mvh/Mogens

  4. Hjertelig tillykke til begge bureauer…og til alle annoncører samt os bureaukonsulenter, der rådgiver annoncørerne.
    Vi har siden slut 2007 advokeret for at morgendagens vindere, er de bureauer der sammensmelter begge bureau-typer…derfor glæder det os at se dagens tiltag, og jeg tror at det er godt for hele branchen.
    Se evt mere om dette emne her:

    http://www.hestbaekconsult.com/resources/documents/Reklame%20og%20media%20smelter%20sammen.pdf

    eller se

    http://borsen.dk/arkiv/FOBO/donr?donr%5B%5D=3046567

    De bedste hilsener og god weekend til branchen 🙂

  5. Kære allesammen. Tak for fredagsindslaget. Det har været sjovt.

    Go’ weekend fra Thomas og Kristian

  6. Puha Martin….var det godt at få luft. Jeg har ikke tid til at kommentere på alle de sites, du har blogget på idag, men kan orientere dig om at Aegis markedsandel er vokset fra 13,4% i 2003 til 26,9% i 2008. Det er da ret flot, samtdig med at vi har lavet så mange fejl, som du antyder. God weekend og tak for omtalen Martin.

  7. Jeg ville ønske mediebureauerne vågnede op og tænkte samme tanker som Aegis gør…

  8. Tak for opmærksomheden. Virker i hvert fald til der er en fælles interesse for området.

    God weekend

  9. Tillykke, Deep Blue. Nye initiativer holder alle i branchen i live, det er fedt. Til Martin: Det er altid sjovt, når indlæg i debatten blander:

    1) Slet skjult sarkasme
    2) Bitterhed over tabte medarbejdere
    3) Forsøg på objektiv branche-beskrivelse
    4) Bemærkning om navngiven person (Lars Bo)
    5) Markedsføring af anden/egen aktør (Mindshare)
    6) Hård dom over samlet organisation (Aegis)
    7) Forsknings-namedropping (Sawhney)

    Nu er jeg bare tekstforfatter, men tillader mig alligevel at spørge helt simpelt: Hvad er formålet med dit indlæg? Og hvem er målgruppen?

  10. Spændende læsning. Det virker dog som om rønnebærrene er en anelse sure hos Martin fra Mindshare. Jeg tror godt Martin ved at eksempelvis Promovator ikke er startet som en “her er en kasket” rådgiv! Og havde Martin researchet lidt, ville han også vide at Deep Blue ikke er startet som et “her er en kasket – rådgiv” selskab.
    Jeg kender ikke Aegis så godt som Martin og de har sikkert mange sub brands, men hvis man sammenligner med GroupM så er situationen vel ikke meget anderledes eller? Hos Aegis er der vist to selvstændige mediebureauer, hos GroupM 5 eller hvor mange det nu er, et outdoor selskab, et Search selskab og ja et sponsor selskab.
    Jeg synes det virker en anelse patetisk som Jacob skriver at blande “egen promovering”, tuderi og en masse sammen i et indlæg, hvis formål er? Ja hvad pokker er meningen med indlægget egentligt?
    Kan kun sige det er underholdende på den for forfatteren lidt kiksede måde.

  11. Martin – du har ret at silo tankegang er ikke vejen frem, da den skaber bare ekstra management, ikke resultater. Jeg er dog meget uenig om dine udtalelse omkring DeepBlue ansatte, samt din ide om hvem er god til at tænke 360grader integration og have spidse kompetencer. Det er lige meget hvor folk kommer fra og hvor mange års erfaring de har – det hvad gælder i dag er engagement, passion for arbejde, viden indenfor marketing og kommunikation, nysgerrighed og mod. Vi lever i en anden networked virkelighed, der kræver nye kompetencer. Gennem mine år i denne branche, har jeg erfaret en kedelig ting at i mange tilfælde praler vi meget med fine titler, kompetencer og mange års erfaring, men vi har slet ikke ildsjæl for hvad vi gør. Det er 2 største problemer for vores branche vanetænkning, og manglende engagement. Fremtidens bureau bygger på mennesker, ikke central planlægning hvordan skal bureau integreres. Integration kan ikke lykkes hvis bureauer er fyldt med mennesker som vælger sikre løsninger og arbejder fra 9 til 17. Du kan integrere dem så meget du vil. Jeg tror ikke at man kan opnå noget stort uden passion. Det skal du forstår Martin fordi du er ildsjæl selv!
    For resten når vi taler om silotankegang – en meget interessant udtalelse fra Rory Sutherland Executive Creative Director hos OgilvyOne i London – en smukt metafor hvad vil det ske hvis WPP styret strip club 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=2TosSJqkki8

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club