Grænserne flyder: Mediabureau udnævner kreativ direktør

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Med lanceringen af et kommunikationsstrategisk bureau under navnet Deep Blue bevæger Aegis Media sig længere ind i gråzonen mellem media- og reklame-bureauer.

Deep Blue er navnet på et nyt medlem af Aegis-familien, og der er tale om et såkaldt kommunikations-strategisk bureau. Men at det er noget nyt i mediabureau-sammenhæng, kan man bl.a. se på personalet.

Deep Blues ledelse vil komme til at rumme en kreativ direktør i skikkelse af Pernille Fruensgaard, der har en uddannelse inden for medievidenskab fra Århus Universitet.

“Dertil kommer, at vi har medarbejdere med uddannelser inden for litteratur, kommunikation og medier. Som cand. merc. er jeg faktisk den eneste med en normalt mediabureau uddannelse”, siger Malene Birkebæk, der bliver adm. dir.

Ingen af dem er dog nye i mediabureausammenhæng, idet alle er rekrutteret fra Aegis-organisationen.

Hun erkender, at Deep Blue vil bevæge sig ind i en gråzone i forhold til reklamebureauerne.

“Det er rigtigt, at man længe har kunnet få strategisk rådgivning på et mediabureau. Men der er forskel på mediastrategi og kommunikations-strategi. Vi vil beskæftige os bredere med opgaverne end traditionelt for et mediabureau, men samtidig vil vi have mediabureauets traditionelle fokus på dokumentation og analyse”, siger Malene Birkebæk og fortsætter:

“Vores strategiske arbejde vil beskæftige sig med den situation, kunden eller brandet grundlæggende står i. Brandets position, forbrugertrends og hvilke budskaber, der er relevante at arbejde med. Herefter kan mediastrategerne på mediabureauerne og reklamebureauerne tage over. Man vil ikke komme til at se reklamefilm produceret af Deep Blue, men man vil opleve kampagner, hvor tankerne bag er tænkt hos Deep Blue”.

Aegis Media står bl.a. bag bureauerne Carat, Vizeum og Isobar, mens Deep Blue allerede er et etableret brand internationalt – bl.a. i Spanien og Frankrig.

Adm. Direktør for Aegis Media, Lars Bo Jeppesen, siger om lanceringen: “Det seneste år har vist et stigende behov for at kunne tilbyde vores kunder strategisk sparring inden for marketingdisciplinens mange facetter. Derfor vælger vi nu at styrke og formalisere dette arbejde i Deep Blue.”

I forbindelse med lanceringen barsler Deep Blue med første udgave af Pulse09, som er bureauets bud på de vigtigste forbruger- og kommunikationstrends for året der kommer.