Gratis viden om marketing skal bygge ny virksomhed

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

To folk fra Poets & Plumbers har stiftet ny virksomhed, der vil forære viden væk både på nettet og ved seminarer.

Lige som internettet’s udbud af gratis viden længe har udfordret de klassiske medier, så mener folkene bag en ny virksomhed, at udbydere af arrangementer også skal til at genoverveje deres forretningsmodeller.

“Vi tror, tiden er ved at løbe fra at tage penge for generel viden, og det kommer også til at gælde for udbydere af kurser og seminarer,” siger Nicolai Hæggelin.

Sammen med Charlotte Østergaard Jørgensen har han stiftet Digital Works og selvom de begge har en fortid hos Poets & Plumbers så er det ikke en ny kursusvirksomhed, de har stiftet.

Den er en hybrid mellem en konsulent, et medie og en kursusudbyder.

Emnemæssigt bygger de på deres viden inden for digital salg og markedsføring, og en del af deres koncept vil være til stadighed at udbygge ekspertisen inden for området.

Hvis det alene tog sigte på at bruge denne viden til at levere konsulentydelser, ville det ikke være specielt banebrydende.

Men de har tænkt sig at bruge denne viden anderledes og bredere, idet de vil stille den gratis til rådighed gennem flere forskellige kanaler.

Dels gennem et website og et nyhedsbrev, hvor de på mere redaktionel vis vil levere indhold inden for både egne iagttagelser, cases, guidelines, to-do lister etc. F.eks var de begge i Cannes i juni for at samle indhold sammen.

“Der er meget viden til rådighed ude i markedet, og vi er ikke bange for at lade os inspirere af andre. Det centrale er, om vi kan berige vores læsere,” siger Charlotte Østergaard Jørgensen.

Dels vil de gennemføre en lang række seminarer, som bliver gratis. Faktisk er deres plan at trække 800 mennesker gennem 2. halvår på en række seminarer med maks. 50 deltagere inden for primært tre områder: sociale medier, nyhedsbrev og bannere.

Men det er selvfølgelig ikke ren altruisme, de er ude i. Deres ambition er at bygge en forretning, og pengene skal så komme via konsulentopgaver.

“Når vi stiller viden gratis til rådighed, så sker det betingelsesløst, og vi vil være tilbageholdende med at knytte salg på. Men det er selvfølgelig vores håb, at det kan smitte af på lysten til at hyre os, hvis man får en god og positiv oplevelse gennem vores medier eller seminarer,” siger Nicolai Hæggelin.

De ser forretningsmulighederne der, hvor virksomhederne får brug for meget mere specifik viden eller træning, og derfor vil deres produkter placere sig inden for fire hovedområder: 1. Inhouse træning. 2. Workshops. 3. Konsulentarbejde på specifikke projekter. 4. Netværksgrupper.

Websitet er netop blevet lanceret, så indtil nu har man kun kunnet følge med via Facebook, Twitter og Linkedin. Det har dog været godt nok til at de har samlet ca. 800 adresser op til nyhedsbrevene. Desuden har de landet de to første kunder i form af to medievirksomheder.