Emil Asmussen kom til Uncommon Creative Studio sidste år – fra Unit9, hvor han var creative director, global. Han er fortsat hos Uncommon, men nu i et dansk setup sammen med Jonas Roth og Brian Schøler.
Han er også gæsten i branche-podcasten ”Statusmøde”, som Virtue præsenterer sammen med Bureaubiz. Værterne er Morten Grubak, executive creative director, Global i Vice, og Victor Ghaznawi, førsteårs-studerende på Kreativ Kommunikation, DMJX.
Gæsten sætter scenen – og snakker om det, stadig færre snakker om: Metaverset.
Både Disney og Microsoft har lukket deres satsninger, og selv om Facebook skiftede navn til Meta, så taler stifteren Mark Zuckerberg mere om AI end om Metaverse.
”Metaverset er som at gå rundt i byen en tidlig morgen: Stemningen er mærkelig, og der er næsten ikke nogen. Lidt fulde folk, et par turister med rullekuffert og en, der løber. I Metaverset løber de ikke, men står helt stille,” siger Emil Asmussen blandt andet – og tilføjer:
”Det er næsten pinligt, hvis nogen putter en Metaverse-idé i et deck. Og der er en hva’-sa’e-jeg stemning over Metaverset i dag, men jeg tager energien med mig videre – og tanken om, hvad internettet ellers kunne være.”
I stedet taler alle om AI, og det gør Emil Asmussen og værterne også – i særdeleshed om Snapchat, der har lanceret My AI, en chatbot-ven baseret på kunstig intelligens. Med tanke på Snapchats brugere, så står børn til at blive forsøgskaniner for en chatbot, der støtter og bakker op … og bl.a. giver gode råd om, hvordan man camouflerer lugten af alkohol og pot.
”Det er ikke godt, at My AI bare er der – som følge af en opdatering,” lyder kommentaren fra Emil Asmussen.
Teknologi-begejstringen er udtalt i bureaubranchen, men skylder vi – diskuterer værter og gæster – de yngre generationer at tage et stort skridt tilbage. Og lade regler og regulativer komme til.
Dette afsnits optur-nedtur er: Bureauets egen TikTok-profil, arbejdssnak over fyraftensøllen og award-vægge i bureauets reception.
Lyt med her: