Greenpeace på Nordpolsekspedition får hjælp af dansk bureau

peng

Traditionen for ”visuelt spektakulære offline-happenings” skal bringes ind i den digitale sfære – og den opgave er dansk løst.

Greenpeace arbejder på at skabe opmærksomhed om multinationale olieselskabers aktiviteter i Arktis. Digitalt sker det nu i samarbejde med danske Hello Monday.

Med lanceringen af www.intothearctic.gp  skal det være nemt og engagerende for brugere at følge Greenpeace’ aktioner nord for polarcirklen. Sitet er et levende take på en logbog, der følger et hold af aktivister på deres togt for at begrænse olieselskabernes udnyttelse af naturressourcer, og samtidigt fortæller om området og om “de uheldige følgevirkninger, jagten på profit bærer med sig”, som det hedder i en pressemeddelelse.

“Vi har forsøgt at skabe en platform, der kan bringe en følelse frem hos brugeren af at være tættere på det, der sker i Arktis lige nu, der ellers kan virke fjernt. Arktis er under hårdt pres fra både klimaforandringer og olieselskaber, og den problematik skal vi have hjem i stuerne,” siger Sune Scheller, projektleder hos Greenpeace Norden.

Han suppleres af Christian Uhlenfeldt, Lead Creative hos Greenpeace Norden:

”Hello Monday har hjulpet os med at realisere vores idéer og har bragt et digitalt mindset og imponerende engagement til bordet. Resultatet er blevet en elegant og inkluderende løsning på en kompleks kommunikationsudfordring. Greenpeace har tradition for visuelt spektakulære offline-happenings, og jeg syntes, vi med ’Into the Arctic’ bringer lidt af den magi ind i den digitale sfære.”

Hos Hello Monday har der lige fra projektets begyndelse været begejstring. Kreativ direktør Jakob Kahlen siger:

“Hos Hello Monday samler vi på sympatiske projekter og ditto kunder. Greenpeace – og selve projektet – afspejler nøjagtigt disse kvaliteter. Vi har fået lov til at være med helt fra starten, og vi har lanceret et site, som vi er stolte af. Både som digitalt projekt, men også fordi vi har en klar forventning om, at det faktisk kommer til at gøre en forskel. Det er svært ikke at holde af.”

Into the Arctic dækker lige nu en ekspedition til Nordpolen, men det bliver udvidet til også at følge fremtidige aktioner og på den måde være en blivende kampagneplatform for Greenpeace.

Allerede umiddelbart efter lanceringen, blev det tildelt French Design Awards Website of the Day.