Greenwashing: Vinfirma politianmeldt for at overdrive CO2-besparelse

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Taster Wine opnåede en CO2-besparelse ved at få sendt vine fra Australien og Chile i store flexitanke, men markedsføringen gav forbrugerne et forkert indtryk, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Selvom vin- og spiritusvirksomheden Taster Wine har opnået en CO2-besparelse på at få transporteret sine vine fra Australien og Chile i store flexitanke, så man først tapper vinen, når den er ankommet til Danmark, har Forbrugerombudsmanden alligevel anmeldt virksomheden til politiet for greenwashing.

Årsagen er ifølge Forbrugerombudsmanden, at mærkaterne giver forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at der er større klimamæssige fordele ved vinen, end hvad der rent faktisk er tilfældet, fordi CO2-besparelsen kun udgør en lille del af vinens samlede klimabelastning.

“Vi ser alvorligt på markedsføring, hvor en virksomhed overdriver en mindre klima- eller miljøfordel, og forbrugerne dermed får et mere positivt indtryk af produktet, end der er faktisk grundlag for. Vi politianmelder derfor virksomheden for at give det fejlagtige indtryk, at der er større klimamæssige fordele ved dens vin, end der reelt er,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse og fortsætter:

“Virksomheder bør generelt passe på med ikke at overdrive deres produkters klima- eller miljømæssige fortrin i markedsføringen. I denne vurdering er det altid afgørende, hvordan forbrugerne vil opfatte markedsføringen – og her vil eksempelvis brugen af ordet klimavenlig og lignende generelle udsagn hurtigt påvirke forbrugernes forståelse af produktets klima- eller miljøpåvirkning.”

På den ene vins mærkat stod udsagnet CO2-friendly wine og med mindre skrift i mærkatets krans stod: Approx. 25 % reduced CO2 on transport – Learn more @ www.co2friendlywine.eu. På den anden vins grønne mærkat står udsagnet CO2-friendly bulk wine og med mindre skrift i mærkatets krans står: Transport in bulk = reduced CO2 impact – Learn more @ www.co2friendlybulkwine.eu.

Taster Wine har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de to mærkater ikke anvendes på ny emballage efter den 1. januar 2025.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling på baggrund af en klage fra Forbrugerrådet Tænk.