Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Coca-Cola rydder op i sine europæiske bureau-relationer. Moderbrandet er reduceret til fire bureauer, men den samme proces kommer til at ske på andre brands.

Et stærkere kreativt output og mere effekt for pengene.

Således kan man beskrive målet med den oprydning, Coca-Cola har sat i gang på sine europæiske bureau-relationer. I går kom det frem, at 20 bureauer nu er indskrænket til fire på moderbrandet: Wieden & Kennedy Amsterdam, Mother London, McCann Erickson Spain og Senior Rushmore Madrid.

“Der er selvfølgelig en overordnet global ramme for markedsføringen, men der har været tradition for, at man på alle de store markeder har udviklet alt fra bunden inden for denne ramme. Planen er, at vi nu vil udarbejde en fælles europæisk ramme, så vi får en mere tværgående markedsføring”, siger nordisk marketingdirektør Jens Jermiin.

Processen går ikke ud over Saatchi & Saatchi, som han karakteriserer som et fase 2 bureau – d.v.s. et bureau der arbejder med udvikling og forædling af den fælles ramme på lokale markeder. Den slags bureauer vil der fortsat være brug for.

Jens Jermiin siger videre, at den samme oprydning vil komme til at ske på andre brands som Coca-Cola Light, Coke Zero, Fanta og Sprite, og i den sammenhæng står Grey København stærkt over for at få rollen som europæisk lead agency på Coke Zero.

“Jeg kan selvfølgelig ikke udstede garantier, men det er min forventning, at Grey København opnår denne rolle. Bl.a. fordi bureauet allerede er lead på udviklingen af den næste europæiske kampagne på Coke Zero”, siger Jens Jermiin.

På moderbrandet blev resultatet fire bureauer på europæisk plan, men antallet ligger ikke fast på de andre brands. Det afhænger bl.a. af omfanget på opgaven.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club