Grey tur/retur: Grey-direktør starter nyt bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

6 ud af 8 medarbejdere i RAD/Grey med Thomas Ørum i spidsen forlader gruppen i, hvad han kalder for en lykkelig skilsmisse.

Uncle Grey tur/retur. Sådan kan man godt beskrive Thomas Ørums sidste par år.

For 2½ år siden solgte han sit bureau Brand Aid til Grey og blev chef for en sammenlægning af dette med AdProduction. For ni måneder siden splittede man så bureauet op i en mere produktionsorienteret del samt et mindre og mere skævt bureau under navnet RAD/Grey, som fokuserede på design, content og SoMe.

Men nu siger Thomas Ørum så farvel igen til Grey og har sammen med 5 ud af 7 medarbejdere etableret et nyt bureau under navnet Freedom Agency.

Det kan lyde som en fejlslagen fusion, men sådan ser Thomas Ørum ikke på det.

”Med salget af Brand Aid havde jeg en drøm om at arbejde tæt sammen med Uncle Grey, som altid har været lig med kreativitet. Men omstændighederne har ændret sig i forhold til for tre år siden: Uncle Grey har været i en rivende udvikling. Det går dem utroligt godt, og man har fået mange store kunder,” siger Thomas Ørum og fortsætter:

”I takt med den udvikling har det givet mindre og mindre mening at have en enhed, som den jeg stod for, fordi Uncles fokus naturligvis har været på at servicere egne kunder. Derfor kiggede vi hinanden i øjnene og blev enige om, at det var mest naturligt at gå hver til sit.”

Lært en masse

Thomas Ørum udtrykker således stor glæde ved årene i Grey.

”Vi har skabt nogle rigtig fede projekter, mens vi var hos Grey for kunder som Volvo og Call of Duty. Jeg har nok fået et større internationalt indblik i branchen på højeste niveau, og så har jeg lært en masse om at drive bureau. Samtidig har Grey været utroligt konstruktive og hjælpsomme i denne proces med at flytte ud igen,” siger Thomas Ørum.

Han vil ikke udtale sig nærmere om kunder – ud over at konstatere, at bureauet starter på et solidt fundament.

Bureauet er flyttet ind på Grønningen i et bofællesskab med det lille bureau, AddLemon, hvor rammerne minder meget om baggården, hvor Brand Aid lå. Thomas Ørum understreger, at der ikke ligger nogen stikpiller i navnet, Freedom Agency.

”Vi har diskuteret, hvad det er, vi vil stå for. Et af vores forbilleder er et californisk bureau, hvor man midt på dagen møder et skilt: ’Gone surfing’. Et andet forbillede er vores gamle kolleger Rasmus og Alexandra, der har startet 25&30 og arbejder, mens de rejser verden rundt. Ligesom de to bureau-setups er vores opfattelse at en moderne kreativ virksomhed motiveres af stor frihed, og det er den mentalitet, navnet udtrykker,” siger Thomas Ørum – og fortæller om et af de første store projekter for bureauet.

Freedom Agency skal i næste uge sammen med Bacon lave en dokumentar om den kinesiske kunstner, Ai Weiwei.

”Vi har nogle spændende projekter på bedding, som måske har mere natur af baggårdsbureau end netværksbureau, og forhåbentligt bliver det den type projekter, som vil kendetegne vores lille bureau” siger Thomas Ørum.